امروز پنج شنبه سیزدهم میزان برابر است با روز جهانی معلم

امروز پنج شنبه سیزدهم میزان برابر است با روز جهانی معلم.

روز جهانی معلم در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که معلمان افغان هنوز هم با ده‌ها مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

معلمان افغان شکایت می‌کنند که معاش آنان برای رفع نیازمندی‌های شان بسنده نیست.

لیمه یکی از این معلمان به رادیو ازادی چنین گفت:

"معاش فعلی معلمان حتا کرایه رفت و برگشت شان به مکتب را پوره نمی‌کند، این معاش برای تحصیل کودکان و حتا غذای شان بسنده نیست."

این در حالیست که رئیس جمهور بارها گفته‌است که در سال‌های آینده به‌جای تحسین از مقام معلم برای حل مشکلات شان بگونۀ اساسی توجه خواهد شد.

در همین حال اکرام الدین معلم در یکی از مکتب‌های کشور می‌گوید حکومت با آن که تعهدات زیاد به معلمان کشور کرده اما برای بهبود وضعیت زنده‌گی معلمان هیچ اقدام صورت نگرفته‌است.

او می‌گوید:

"اکنون برای همه آشکار است که معلم یک زنده‌گی ضعیف در جامعه دارد، دولت توجه اساسی نکرده، معلمین خانه، کوپون ندارند و نه هم کدام امتیاز دیگر که آنان بتوانند به فکر آرام به آموزش اولاد وطن بپردازند، اکنون یک معلم ۷ هزار افغانی معاش می‌گیرد و دولت هیچ توجه در این زمینه نکرده‌است."

در کنار این، بسیاری از معلمان از نبود خانه یا سرپناه شکایت دارند.

آنان می‌گویند که از معاشات شان کرایه خانه هم می‌دهند و این مسئله مشکلات شان‌را چند برابر افزایش می‌دهد.

او افزود:

"سید محمد هستم، دولت چند بار وعده توزیع زمین را کرد اما این چندمین سالی است که این وعده تحقق نیافته، ما امید واریم که برای ما نمرات زمین توزیع شود زیرا مشکلات اقتصادی زیادی داریم."

با این همه شماری از متعلمین شکایت می‌کنند که مشکلات فرا روی معلمان سبب شده تا نصاب درسی آنان نیز با مشکل روبه‌رو شده و درست تطبیق نشود.

او می‌گوید:

"زرغونه هستم، وقتی معلم به صنف می‌آید بیشتر از مشکلات اقتصادی‌اش حکایت می‌کند، اکثر شان دوکانداری می‌کنند یا در جاهای دیگر وظیفه اجرأ می‌کنند."

برخی از اگاهان امور به این باور اند که به سبب مشکلات اقتصادی معلمین، حتی شماری از شاگردان مکاتب افغانستان از شاگردان کشورهای همسایه از لحاظ علم و دانش به عقب مانده‌اند.

درین حال صدیق پتمن معین پیشین وزارت معارف افغانستان می‌گوید که در نبود آرامش ذهنی استادان، نصاب درسی نیز با مشکل مواجه می‌گردد.

او افزود:

"زمانی‌که ذهن یک معلم آرام نباشد وی چگونه می‌تواند که برای شاگردان تدریس کند، راه حل اینست که ما باید از امکانات دست داشته برای حل مشکلات معلمین به صورت درست آن استفاده کنیم موضوع دیگر اینست که حکومت باید طرحی را آماده سازد که خانواده‌ها را در حل مشکلات شریک سازند."

درحال حاضر ۱۷۰۰۰۰ معلم در حدود دوازده هزار مکتب برای هفت میلیون شاگرد تدریس می‌کنند که از جمله ۳۳ درصد آن معلمین زن اند.

مقامات وزارت معارف افغانستان می‌گوید که بسیاری از مشکلات معلمین حل شده و برای ۸۵ هزار معلم نمرات رهایشی نیز توزیع شده‌است.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

کبیر حقمل

"معاشات شان به وقت معین آن داده می‌شود در جاهای که مکلفیت‌های درسی معلمین افزایش یافته‌است پول اضافی از ساعات درسی برایشان داده می‌شود به این گونه ما با توجه به امکانات که داریم برای هشتاد و پنج هزار معلم نمرات زمین را توزیع کرده‌ایم، کم از کم ما در دو بخش نو آوری کرده‌ایم امسال معاشات منطقوی شان منظور شده‌است که برایشان پرداخت می‌گردد."

وی همچنان گفت که به ارگ ریاست جمهوری و وزارت شهر سازی پیشنهاد کرده‌اند که شهرک‌های خاص برای معلمین در نظر گرفته شود.

در کنار این‌که وزارت معارف از حل چالش‌ها در بخش آموزش و پرورش سخن می‌زند، اما برخی از اعضای کمیسیون معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه به چالش‌های زیادی فرا راه معلمان کشور اشاره می‌کنند.

راضیه سعادت منگل یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"بد بختی در وزارت معارف در حال حاضر این است که چندین تیم در آن‌جا کار می‌کنند، رهبری معارف به کسی داده شده‌است که اصلن از تشکیلات معارف آگاه نیست، یک معلم در یک بخش مقرر شده، وزیر که می‌آید وی به گونه غیر قانونی شخص دیگری را معرفی می‌کند، مشکلات معلمین بسیار است، در گذشته اضافه کاری که برای معلمان داده می‌شد اکنون داده نمی‌شود، حد اقل معاش آنان باید به وقت داده شود."

وزارت معارف این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید معاش معلمین به وقت و زمان آن داده می‌شود و برای حل مشکلات موجود سر راه معارف اقدامات جدی می‌شود.

اما با این همه اعضای ولسی جرگه هشدار می‌دهند، اگر برای حل مشکلات موجود سر راه معارف توجه جدی نشود، آینده این کشور با مشکلات فراوان همراه خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان