لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

غنی: نصاب کنونی تعلیمی در افغانستان پاسخ‌گوی بازار کار نیست


رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، نصاب کنونی تعلیمی در افغانستان پاسخ‌گوی بازار کار نیست و باید بحث‎های همه‌جانبه روی آن صورت گیرد.

اخیراً محمد اشرف غنی در جریان مسافرتش به ولایت بلخ، گفت:

"نصاب تعلیمی کنونی، جواب‌گوی معلم و متعلم ما نیست و فشار بالای معلمین زیاد است."

غنی: نصاب کنونی پاسخگوی بازار کار نیست.
غنی: نصاب کنونی پاسخگوی بازار کار نیست.

وی با تأکید روی ضرورت بحث در مورد نصاب تعلیمی افغانستان قبلاً نیز در اجلاس "شورای رشد سرمایه بشری" در ارگ ریاست جمهوری این کشور گفته بود:

"باید بالای نصاب تعلیمی و تحصیلی افغانستان بحث همه‌جانبه صورت بگیرد، زیرا نصاب کنونی پاسخ‌گوی بازار کار نیست."

احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب نیز در نشست "تحول معارف، تحول افغانستان است" یکی از آزمون‎های موجود در برابر حکومت را نیاز به نصاب تعلیمی ملی افغانستان، خوانده‎است.

محمد کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در این مورد، گفت:

"برای بار اول است که در تاریخ افغانستان که معارف افغانستان دارای یک نصاب واحد، ملی و ستندرد شده است، اما با در نظرداشت این‎که نصاب‎ها در همه کشورها قابل بازدید، تجدید و انکشاف است، با در نظرداشت سخنانی که جناب رئیس جمهور ایراد فرمودند و با در نظرداشت ضرورتی که وزارت معارف افغانستان در مورد بهبود نصاب تعلیمی در نظر دارد، کار روی دو بخش نصاب تعلیمی آغاز شده‎است."

شاگردان یک مکتب در افغانستان
شاگردان یک مکتب در افغانستان

محمد کبیر حقمل با اشاره به تلاش‎های که در این زمینه صورت گرفته‎است، دو بخشی اساسی کار روی نصاب تعلیمی را چنین برشمرده‎است:

"یک قسمت کار که از بین بردن غلطی‎ها و مشکلات املایی و انشایی کتاب‎ها بود، ما آن را از بین بردیم. در سال گذشته به کمک یک تیم بیش از صد نفری نویسنده‌گان دری و پشتو بیرون از وزارت معارف که زبان را می‎فهمند، این مشکل از بین رفت. در رابطه به ازدیاد و یا کم کردن بعضی عناوین، مضامین و صفحات، یا افزدون بعضی موضوعات، مرحله دوم است که کار روی آن شروع شده‎است."

به‌گفته محمد کبیر حقمل در این مورد از سازمان یونسکو هم کمک خواسته‎است و در داخل نیز متخصصین افغان روی آن کار می‎کنند.

حقمل روی این نکته تأکید کرده‎است که نصاب تعلیمی قابل تغییر و انکشاف است و این پروسه ادامه خواهد یافت.

از مدت‎ها به این‌سو در مورد نصاب تعلیمی در نظام معارف افغانستان بحث‎ها ادامه دارد و طوریکه گفته می‎شود در دهه که گذشت، کارهای بالای آن صورت گرفته‎است و بر اساس نصاب تعلیمی تدوین شده، ده‎ها میلیون دالر نیز به‌خاطر چاپ کتب درسی جدید مصرف شده‎است.

XS
SM
MD
LG