وزارت دفاع افغانستان: استفاده از هلیکوپترهای بلک‌هاک به‌زودی آغاز می‌شود

وزرات دفاع افغانستان می‌گوید، روند تحویل‌دهی هیلکوپتر‌های بلک‌هاک امریکایی ادامه دارد و تا اکنون ۴ طیاره از این نوع به نیروهای هوایی افغان تسلیم داده شده‌اند.

امریکا در نظر دارد ظرف چند سال آینده به افغانستان حدود ۱۵۹ طیاره بلک هاک بسپارد.

تورن جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، قوای هوایی افغان استفاده از هلیکوپتر‌های بلک‌هاک را به‌زودی آغاز می‌کند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"چهار هیلکوپتر بلک هاک تا حال تسلیم داده شده‌اند. پیلوت‌های افغان، اکنون سرگرم آموزش برای پرواز این طیاره می‌باشند و این طیاره‌ها در چند هفته دیگر، داخل محاربه می‌شوند."

در این حال، گزارش‌های به نشر رسیده که گویا نیروهای هوایی افغان با آغاز کاربرد هلیکوپترهای بلک‌هاک، استفاده از طیاره‌های "می -۱۷" ساخت روسیه را متوقف نموده و اتکا به سلاح روسی را کاهش می‌دهد.

دیمتری شوگایف رئیس اداره خدمات فدرال روسیه در امور همکاری تخنیکی و نظامی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ۲۴ روسیه گفت، افغانستان فیصله کرده تا استفاده از هلیکوپترهای نوع "می ۱۷ " ساخت روسیه را متوقف سازد.

به گفته این مقام نظامی روسیه، چنین فیصله به ضرر نیروهای هوایی افغان تمام خواهد شد.

طیاره روسی می ۱۷

رئیس اداره خدمات فدرال روسیه در امور همکاری‌های تخنیکی - نظامی در ادامه صحبت خود گفت، پیش از این، نظر مقام‌های افغان و امریکایی در ارتباط به استفاده از طیاره‌های ساخت روسیه مثبت بود.

اما تورن جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای هوایی افغان تنها از آن طیاره‌ها استفاده نمی‌کنند که نیاز به ترمیم دارند.

وی می‌گوید:

"هلیکوپتر‌های می -۱۷ همین اکنون در قوای هوایی افغان وجود دارند و فعالانه از آن‌ها استفاده می‌شوند. فقط هلیکوپتر‌های که به ترمیم نیاز دارند، متوقف اند. اگر پرزه جات آن‌ها کمک شود، آن‌ها هم فعال ساخته می‌شوند. دیگر این‌که تعداد آن‌ها کم نیست که از آن‌ها استفاده نشود."

خبرگزاری انترفکس روسیه خبر داد که جنرال طارق شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع افغانستان روز پنج‌شنبه در بروکسل گفت، افغانستان پس از این از هلیکوپترهای ساخت روسیه استفاده نمی‌کند.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان این مطلب را در یک نشست خبری پس از اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو مأموریت حمایت قاطع بیان کرد.

در گزارش دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا "سیگار" که در ماه جولای امسال به نشر رسید، آمده‌است که ۱۹ طیاره نوع "می-۱۷" بنابر مشکلات تخنیکی از فعالیت بازمانده و نیاز به ترمیم دارند.

مدتی است که فشار‌ها از سوی کانگرس امریکا بر وزارت دفاع این‌کشور افزایش یافته تا بالای هلیکپوتر‌های مصرف کند که ساخت امریکا باشند.

با پایان ماموریت محاربوی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی، اتکا به نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته‌اند. نیروهای هوایی افغان در حال حاضر در ولایات مختلف افغانستان به طور مستقلانه عملیات می‌کنند.