محمد محقق از اظهارات اخیرش در مورد فرستادن افغان‎ها به جنگ سوریه دفاع کرد

عکس‌های شماری از افغان‌های کشته شده در جنگ سوریه

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان از اظهارات اخیرش در مورد فرستادن افغان‎ها به جنگ سوریه دفاع کرده‎است.

آقای محقق در یک مصاحبۀ تازه با تلویزیون ایران انترنشنل گفته‎است، اظهاراتش به خیر افغانستان است و روی موقف‌اش تأکید دارد.

محمد محقق به‌شمول افغان‎ها از جنگجویانی ستایش کرده‎است که در سوریه می‎جنگند.

از سوی دیگر معاون دوم ریاست اجرائیۀ افغانستان دیروز با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار داشت و روی روابط دوجانبه و مبارزه علیه تررویزم صحبت کرد.

محقق در دیدارش با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روی همکاری‎ها بر ضد گروه‎های تروریستی تأکید کرده‎است.

وزارت خارجه ایران با نشر اعلامیۀ جزئیات این دیدار را داده و نوشته‎است ملاقات دو جانب دیروز در تهران صورت گرفت.

آقای محقق در حالی روی گسترش همکاری‎ها میان ایران و افغانستان در مبارزه علیه تروریزم تأکید نموده‎است که وی دو روز پیش در جلسۀ در تهران از جنگجویانی ستایش کرد که در سوریه می‎جنگند.

محمد محقق

او افزود:

"از همه رزمنده‎گانی که در این نبردها تشریک مساعی کردند، چی از رزمنده‎گان عراق و سوریه و ارتش عراق و سوریه و همچنان رزمنده‎گان ایران، افغانستان، پاکستان و هر جای دنیا که در این نبرد شرکت کردند و پیروز شدند از آن‎ها صمیمانه تشکر می‎کنم."

بعد از آن‌که این اظهارات آقای محقق در مورد فرستادن جنگجویان افغان به سوریه عکس‌العمل‌های تند را در شورای ملی افغانستان ایجاد کرد، محقق از اظهاراتش دفاع نموده و در مصاحبه با تلویزیون ایران انترنشنل گفت بیاناتش به خیر کشور است و تا اخیر روی موقف‌اش تأکید خواهد داشت و از آنچه گفته است، دفاع می‎کند.

هیچ سخنگوی حکومت افغانستان در مورد اظهارات اخیر آقای محقق حاضر به تبصره نشدند.

وزارت خارجه افغانستان در گذشته فقط همین قدر گفته بود که موضوع فرستادن افغان‎ها برای جنگ سوریه را با مقامات ایرانی در میان می‎گذارند و بررسی می‎کنند.

ولی رهبری هر دو مجلس پارلمان افغانستان نگرانی‌شان را در مورد بیانات آقای محقق ابراز داشته و آن را نامناسب خوانده‎اند.

بر اساس گزارش‎ها در بین لشکر فاطمیون که توسط سپاه پاسداران انقلاب ایران اداره می‎شود، هزاران افغان به جنگ سوریه فرستاده شده‎اند.