استقبال وزارت دفاع از اعزام یک هزار مربی نظامی امریکایی به افغانستان!

وزارت دفاع افغانستان اعزام یک هزار مربی نظامی امریکایی برای آموزش نیرو‌های افغان را در امر مبارزه علیه تروریزم سرنوشت ساز می‌داند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه «۲۳جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که فرستادن این مربیان برای آموزش نیروهای امنیتی افغان فعلاً بسنده‌است و در تغییر وضعیت جنگی و کاهش تلفات نیروهای امنیتی افغان کمک می‌کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"سلاح‌های سبک و سنگین همه به تعلیم و تربیه نیاز دارد و ایالات متحده امریکا در این عرصه همکاری کرده و حالا هم ادامه می‌دهد و ما مطمین هستیم که مشوره دهی و آموزش تأثیر مثبت دارد و اردوی ملی بخاطر این‌که در میدان محاربه تلفات نداشته باشند، مفید واقع می‌شود."

این در حالیست که اردوی امریکا قصد دارد به هدف مبارزه بر ضد گروه داعش، مربی‌های بیشتر و تجهیزات نظامی، در بهار پیشرو به افغانستان بفرستد.

مقام‌های قصر سفید و پنتاگون به روزنامۀ وال ستریت ژورنال گفته‌اند بر اساس استراتژی تازه رئیس جمهور دونالد ترمپ، حدود یک هزار مربی نظامی و چندین طیاره جنگی و کشفی بی‌پیلوت به افغانستان فرستاده می‌شوند.

از این طیاره‌ها برای حملات هوایی و عملیات‌های استخباراتی استفاده صورت می‌گیرد.

در حال حاضر نظامیان امریکایی آموزش دهی برای قوای هوایی افغانستان را جهت استفاده از طیاره بی‌پیلوت آغاز کرده‌اند.

از سوی هم کمیسیون امور دفاعی و امنیتی مشرانو جرگه تأکید دارد که اعزام نیرو‌های بیشتر خارجی به افغانستان پروسه صلح را صدمه و جنگ را تشدید می‌بخشد.

محمد هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"اعزام نیروی بیشتر به معنای اعلان جنگ است در حالی‌که ما تلاش داریم تا پروسه صلح روی دست گرفته شود و مذاکرات صلح انجام شود."

به گفته وی، بخاطر سرکوب تروریستان، ایالات متحده باید در زمینه فراهم آوری تجهیزات بیشتر به نیروهای امنیتی افغان تمرکز کند.

آقای الکوزی تأکید دارد که بجای اعزام نیرو‌های بیشتر، باید زمینه آموزش مربیان افغان در ایالات متحده فراهم شود و این اقدام به گفته وی مؤثریت بیشتر دارد.

نورالله شایان