مقام‌های افغان و ناتو: شورشیان اگر راه صلح را در پیش نگیرند، کشته خواهند شد

مقام‌های ارشد امنیتی افغان و قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو یک پیام مشترک از هلمند برای شورشیان داده‌اند که اگر راه صلح را در پیش نگیرند، کشته خواهند شد.

ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند دیشب به رادیو آزادی گفت، راه سومی برای شورشیان و طالبان مسلح وجود ندارد.

پیش از این جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، در جریان سفرش به هلمند گفته بود که تا هنوز برای طالبان مسلح جهت مصالحه فرصت وجود دارد.

ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند پس از دیدارش با جان نیکلسن در هلمند، به رادیو آزادی گفت که آخرین فرصت‌هاست تا شورشیان از آن استفاده کنند و به صلح بپیوندند.

وی افزود:

"مخالفین دولت باید از جنگ دست بکشند و از پروسه صلح استفاده کنند چون برای‌شان یک فرصت بزرگ است و اگر چنین نکنند، برای همه معلوم است که در نتیجۀ عملیات‌ها توسط نیرو‌های امنیتی افغان از بین خواهند رفت."

پیش از این پیام مشابه برای طالبان مسلح در جریان سفر روز دوشنبه جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو به هلمند گفته شد.

نیکلسن در جریان مراسم تغییر رهبری قوماندانی پایگاه نظامی شورابک در شمال‌غرب لشکرگاه گفت، اگر طالبان با حکومت افغانستان مصالحه نکنند، کشته خواهند شد.

در این مراسم مأموریت دوره‌یی در پایگاه شورابک که در آن ۳۰۰ نظامی امریکایی فعالیت دارند، پس از نُه ماه از یک قوماندان ناتو به یک قوماندان دیگرش منتقل شد.

در این مراسم جنرال جان نیکلسن گفت، نیرو‌های امریکایی و ناتو تا هنگامی در افغانستان خواهند ماند که شورشیان کاملاً سرکوب شوند.

او از ایستاده‌گی در کنار نیرو‌های افغان هم خبر داد و بر حمایت از این نیرو‌ها تأکید ورزید.

قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی هم‌چنان گفت که در حال حاضر هیچ جای از هلمند برای شورشیان مصون نیست.

ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند هم به رادیو آزادی گفت که کار روی آغاز یک عملیات گسترده در هلمند ادامه دارد.

او افزود، از جنرال نیکلسن در همین مورد تعهد گرفته‌است.

وی گفت:

"عملیاتی‌که برای هلمند در نظر است، از جانب وی به‌خاطر حمایت از نیرو‌های افغان اطمینان داده شد. پناهگاه‌های دشمن و یا فابریکه‌های تولید مواد مخدر دشمن با افراد‌ شان توسط ما و آن‌ها شناسایی و از بین برده خواهد شد."

قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در ادامه افزود که نیرو‌های افغان پارسال در ولایت هلمند خیلی خوب درخشیدند و توانستند ولسوالی ناوه را پس بگیرند.

به‌گفته آقای احمدزی، فعلاً تمامی راه‌های تدارکاتی هلمند در کنترول نیرو‌های امنیتی افغان اند.

در حال حاضر طالبان در شش ولسوالی هلمند، کنترول و یا نفوذ دارند.

این ولایت مرکز عمده تولید مواد مخدر طالبان در سطح افغانستان دانسته می‌شود که در آن کشت کوکنار به صورت گسترده صورت می‌گیرد.

نیرو‌های امنیتی افغان در حمایت قوای هوایی امریکا در ۱۹ و ۲۰ نوامبر پارسال، عملیاتی را بر کارخانه‌ها و تأسیسات مواد مخدر طالبان انجام دادند که در نتیجه چندین کارخانه و لابراتوار این گروه از بین رفت.

Your browser doesn’t support HTML5

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی

مقام‌های امریکایی تخمین می‌کنند که ۷۵ درصد هیروئین جهان، در ولایت هلمند در جنوب افغانستان تولید می‎شود.

گزارش: جاوید نعیمی