لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

والی هلمند: دهاقین اگر کوکنار کشت کنند، مزارع آنان تخریب خواهد شد


هم‌زمان با آغاز فصل کشت کوکنار در جنوب کشور، شورای نظامی ولایت هلمند به دهاقین این ولایت هشدار داده است که از کشت کوکنار دست بردارند.

شورای نظامی ولایت هلمند به دهاقین در این ولایت هشدار داده است که در صورت کشت کوکنار، مزارع کوکنار آنان تخریب خواهد شد.

حیات‌الله حیات والی هلمند به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، سال گذشته طالبان مسلح در مناطق تحت کنترول خود دهاقین را با جبر و زور وادار ساختند تا کوکنار کشت کنند، اما در سال روان هم‌زمان با آغاز فصل کشت، آنان پلان‌های جداگانه را برای تخریب مزارع کوکنار در مناطق تحت کنترول نیرو های دولتی و مناطق نا امن طرح کرده‌اند.

حیات الله حیات
حیات الله حیات

او افزود:

"امسال تصمیم گرفتیم در مناطقی که تحت کنترول دولت است باید کوکنار کشت نشود. برای مناطق نا امن نیز پلان‌های خاص داریم. یکی از این پلان‌ها این است که از یک ماه به این‌سو ما عملیات گسترده هوایی را بر ضد کارخانه‌‌های تولید هیروئین و قاچاقبران آغاز کردیم و این عملیات ادامه خواهد یافت. ما نمی‌خواهیم که به دهاقین ضرر برسد، هدف اصلی ما قاچاقبران مواد مخدر اند."

آقای حیات می‌گوید، باشنده‌گان مناطق تحت کنترول دولت، به‌شمول باشنده‌گان ولسوالی ناوه که سال گذشته تحت کنترول طالبان بود و بیشترین کوکنار در آن کشت شده بود، با آنان تعهد کرده‌اند که کوکنار کشت نخواهند کرد.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نیز از این تصمیم اداره محلی ولایت هلمند استقبال می‌کند.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، آنان نیز از وزارت دفاع خواسته‌اند که مبارزه علیه مواد مخدر را در پلان‌های عملیاتی‌شان شامل سازند.

او افزود:

"ما با وزارت دفاع در تماس استیم، زمانی که آنان عملیات زمینی را بر ضد طالبان راه اندازی می‌کنند، اهداف مبارزه علیه مواد مخدر را نیز در آن شامل سازند. این پلان تا حال نهایی نشده، ولی ما با شورای امنیت در تماس استیم. این برنامه مغلق است، ولی بدون آن چاره نداریم."

خواست وزارت مبارزه علیه مواد مخدر از وزارت دفاع مبنی بر شامل‌سازی مبارزه علیه مواد مخدر در پلان عملیاتی این وزارت در حال است که از چهار هفته به این‌سو عملیات مشترک هوایی نیرو های افغان و امریکایی به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولسوالی‌های موسی‌قلعه، واشیر، کجکی و دیشوی ولایت هلمند ادامه دارد.

اما هاشم الکوزی رئیس کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه، کشت کوکنار از سوی دهاقین را از روی مجبوریت اقتصادی می‌داند.

هاشم الکوزی
هاشم الکوزی

آقای الکوزی می‌گوید، اگر دولت کشت بدیل را در اختیار دهاقین قرار دهد و برای محصولات مشروع آنان بازار مناسب ایجاد کند، حتی دهاقین در مناطق تحت کنترول طالبان نیز کوکنار کشت نخواهند کرد.

او افزود:

"بیشتر مناطق هلمند تحت کنترول طالبان قرار دارد. اگر به دهاقین کشت بدیل داده شود، آنان به خواست طالبان توجه نمی‌کنند، زیرا دهاقین به دلیل ناداری کوکنار کشت می‌کنند. همین که برای حل مشکلات اقتصادی آنان راه حل جستجو شود، دهاقین خود از این کشت ناروا دست بر می‌دارند. اگر مناطق تحت کنترول دولت است یا طالبان."

آقای الکوزی با توجه به گزارش اخیر وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل‌متحد که بر اساس آن "۵۰" درصد کل کوکنار افغانستان در ولایت هلمند کشت می‌شود، به حکومت پیشنهاد می‌کند که با انجام عملیات، ساحه مناطق امن را گسترش دهد، زیرا به‌گفته وی بیشترین کوکنار ولایت هلمند در مناطق نا امن کشت می‌گردد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG