اقدامات تازۀ "مأموریت حمایت قاطع" برای امنیت کابل و عملیات در ولایات نا امن

در ادامۀ فشارها بالای مخالفین مسلح دولت، قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان از آغاز عملیات در ولایات نا امن کشور در هفته‎های آینده خبر می‎دهد.

مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‎گوید، در هفته‎های آینده عملیات در ولایات نا امن آغاز می‎شوند و به‌خاطر امنیت بهتر کابل نیز کار می‎کنند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روز پنج‌شنبه «۱۹ دلو ۱۳۹۶» در سفر به ولایت لغمان گفت که فشارها بالای مخالفین مسلح بیشتر می‎شوند.

نیکلسن همچنان گفت که به‌خاطر امنیت شهر کابل دوشادوش نیروهای امنیتی افغان کار می‎کنند.

نیکلسن

او افزود:

"عملیات در هفته‎های آینده در ولایات شرقی آغاز می‎شود و ما فشار را بالای دشمن بیشتر می‎کنیم. ما عملیات‎های را در جنوب و شمال نیز راه اندازی می‎کنیم تا صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود. همچنان ما بالای امنیت کابل تمرکز داریم و شدیداً بالای آن کار می‎کنیم."

وی اطمینان داد که جلو حملات تروریستی طالبان را می‎گیرند.

به‌گفته وی، طالبان حمله بالای مراکز ولایات و ولسوالی‎ها را متوقف کرده و به حملات تروریستی در شهرها رو آورده و غیر نظامیان را هدف قرار می‎دهند.

قوماندانی مرکزی نیروهای امریکا روز سه شنبه اعلان کرد که در شمال افغانستان حملات هوایی تازه را بالای طالبان انجام داده‌است.

در این حملات طیارات «بی‌-۵۲» امریکایی نیز سهم داشتند.

قوای امریکا در افغانستان در یک اعلامیه گفته‎است، این نیروها مراکز آموزش طالبان را در شمال‌شرق افغانستان هدف گرفته و به‌نوشته اعلامیه مانع جنگجویان از اقداماتی تروریستی در مرزهای چین و تاجکستان شده‌اند.

تشدید این حمله‌ها بخشی از افزایش نقش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان به دنبال اعلان استراتژی جدید واشنگتن برای افغانستان و جنوب آسیا می‌باشد.

گفتنی است که در چند ماه گذشته امریکا، هشت هلیکوپتر بلک هاک را برای قوای هوایی افغانستان سپرده‎است.

وزارت دفاع افغانستان گفته‎است، امریکا تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۵۹ طیاره مختلف‌النوع را برای قوای هوایی افغانستان می‌سپارد.

به‌گفته مقام‎های این وزارت در مقایسه با پارسال، عملیات قوای هوایی افغانستان حدود ۵۰ درصد بیشتر شده‌اند.

از سوی هم شریف یفتلی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان که در این سفر حضور داشت می‎گوید، آماده‎گی‎ها به‌خاطر عملیات در ولایات شرقی اتخاذ شده‎اند.

جنرال نیکلسن و لوی درستیز شریف یفتلی/ آرشیف

​وی ابراز امیدواری می‎کند که در جریان این عملیات دستاورد خوبی داشته باشند و تلفات سنگین به مخالفین مسلح وارد شوند.

آقای یفتلی می‌افزاید:

"سطح احضارات قوت‎ها فوق‌العاده خوب است، تدابیر آماده‎گی برای اجرای عملیات بهتر است، ظرفیت‌سازی وجود دارد و امیدواریم در این عملیات‎ها دستاوردی خوبی داشته باشیم و تلفات سنگین به مخالفین وارد شود."

یفتلی همچنان افزود که در سال ۱۳۹۷ تلاش دارند تا سطح حاکمیت دولت تا ۸۰ درصد خاک افغانستان برسد.

گزارش: نورالله شایان

Your browser doesn’t support HTML5

نظامیان افغان و امریکایی برای عملیات جدید آماده می‌شوند