خواست عبدالله عبدالله از جامعه جهانی در مورد برخورد با کشورهای حامی تروریزم!

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

رئیس اجرائیه می‌گوید، حکومت افغانستان از تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا در برخورد با کشورهای حامی تروریزم همکار افغانستان باشند.

عبدالله عبدالله در سخنرانی‌اش در نشست شورای حقوق بشر در ژینو هم‌چنان گفت، اسناد در مورد حامیان تروریزم به اعضای شورای امنیت سازمان ملل سپرده شده‌است.

آقای عبدالله در حاشیۀ این اجلاس هم‌چنان با منشی عمومی سازمان ملل دیدار کرد.

منشی عمومی سازمان ملل‌متحد روی همکاری و همگرایی منطقه‌ای برای برقراری صلح افغانستان تأکید کرده‌است.

آنتونیو گوترش در دیدار با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان هم‌چنان گفت که سازمان ملل‌متحد به ادامه همکاری‌هایش در عرصه انتخابات، اصلاحات و تلاش‌های صلح افغانستان ادامه خواهد داد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه از ژینو به رادیو آزادی گفت که در دیدار دوشنبه مسایل مهمی در مورد افغانستان به بحث گرفته شدند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"در این دیدار در مورد وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان، پروسه اصلاحات، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها و هم‌چنان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و در مورد نشست پروسه کابل بحث شد. هر دو مقام در مورد ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای پروسه صلح افغانستان هم تبادل نظر کردند."

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در این گفت‌وگو که در حاشیه ۳۷مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در ژینو سویس برگزار شد، هم‌چنان گفت که افغانستان و متحدین‌اش در تلاش اند تا برای مقابله با چالش‌ها و حمایت از برنامه‌های کابل، به صورت مشترک کار کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:

"کاهش در تلفات غیر نظامیان، بالاترین اهمیت را برای ما دارد. ما با شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفت‌وگوهای در مورد وضعیت امنیتی افغانستان داشته‌ایم و از سفر اخیر‌ شان به کابل سپاس‌گزاریم، جایی‌که ما برای آن‌ها شواهد مؤثق در باره شبکه‌های تروریستی که توسط یک حکومت تمویل می‌شوند، در آن‌جا آموزش می‌بینند و پناهگاه دارند، پیشکش کردیم."

هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در ۱۳ جنوری امسال به کابل رفت و در آن‌جا با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و سایر مقام‌های ارشد افغان دیدار کرد.

در آن هنگام، رئیس جمهور غنی از هیئت شورای امنیت خواست تا بر پاکستان فشار بیشتر آورد، زیرا حکومت افغانستان به این باور است که طالبان مسلح و شبکه حقانی در پاکستان پناهگاه‌های محفوظ دارند و از آنجا حملات را در افغانستان انجام می‌دهند یا طرح‌ریزی می‌کنند.

با آن‌که شورای امنیت تا هنوز اقدامی را علیه پاکستان اعلان نکرده، اما اخیراً سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی هشدار داد که پاکستان را در فهرست تمویل کننده‌های تروریزم شامل خواهد ساخت.

بر اساس گزارش‌ها، اگر پاکستان در مبارزه با تروریزم و شورشیان به صورت جدی و عملی اقدام نکند، در ماه جون امسال در فهرست کشورهای شامل خواهد شد که از تمویل تروریستان جلوگیری نکرده‌است.

با وجود اتهام‌ها از جانب امریکا و افغانستان، پاکستان همواره حمایت از شورشیان را رد کرده و می‌گوید که در مبارزه بین‌المللی با تروریزم زیاد کار کرده و قربانی‌های زیادی را متحمل شده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی