ارگ: اگر طالبان خارج از اجندای ما پیشنهاد دارند، می‎توانند در گفتگوهای صلح مطرح کنند

بعد از آن‎که در اعلامیۀ اخیر در مورد اجلاس پروسه کابل طالبان از سخنرانی محمد اشرف غنی ستایش کردند، حکومت کابل پیشنهاد گفتگو روی نکات مورد اختلاف با آن گروه را کرد.

حکومت افغانستان می‎گوید، اجندای گفتگو با طالبان روشن شده‎است، اکنون اگر طالبان خارج از این اجندا کدام پیشنهاد دارند، می‎توانند در جریان گفتگوهای صلح مطرح شود.

شاه حسین مرتضوی

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"حکومت افغانستان چهار چوب و نقشه راه را پیشنهاد کرده، این یک فرصت است، انتظار داریم طالبان از این فرصت استفاده کنند، موضوعات تخنیکی و مسایل دیگر که پیشنهاد شود، روی آن بحث می‎شود."

این اظهارات را مرتضوی بعد از آن به رادیو آزادی کرد که ناوقت شام دیروز آژانس خبری «دی. پی. ای» جرمنی گزارش داد، طالبان در یک اعلامیه گفته‎اند که بدون تردید محمد اشرف غنی در مورد صلح سخنرانی خوب کرد و در آن پیشنهادات تازه وجود دارند، اما وی به یک نکته اصلی اشاره نکرد.

در اعلامیه طالبان گفته شده‎است، علت دوام جنگ در افغانستان، مداخله خارجی‌هاست و گفتگوهای صلح در موجودیت این نیروها بی‌فایده بوده، در ۱۷ سال گذشته نیز نتیجه نداده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در اجلاس پروسه کابل گفت، حکومت بدون شرط آماده گفتگوهای صلح می‎باشد.

اما در اعلامیۀ طالبان خروج نیروهای خارجی به‌حیث پیش‌شرط مطرح شده‎است.

طالبان مسلح

وحید وطنیار که در بخش علوم سیاسی در جرمنی روی دکتورایش کار می‎کند، با دید مثبت به اعلامیه اخیر طالبان، می‎گوید:

"برای نخستین بار موقف نرم آن‎ها در برابر پیشنهاد حکومت افغانستان یک نوید مثبت برای پروسه صلح است. اگر آن‎ها برخی ملاحظات در مورد خروج خارجی‎ها دارند، نکته ایست که در جریان گفتگوهای صلح می‎تواند مطرح شده، روی آن بحث شود."

اجلاس پروسه کابل دیروز به اشتراک نماینده‎گان ده‎ها کشور و سازمان‎های بین‌المللی دایر شد.

غنی: از یک موقف قوی برای افغانستان خواستار صلح هستیم.

محمد اشرف غنی در جریان سخنرانی در این اجلاس گفت:

"از یک موقف قوی برای افغانستان خواستار صلح هستیم، رهبری طالبان و هر طالب، امروز فیصله به دست شماست، صلح را بپذیرید، به عزت بپذیرید و بیایید که یکجا این سرزمین را مصون و مرفع سازیم."

مقامات امریکایی و حکومت افغانستان می‎گویند، طالبان بر ۱۳ درصد قلمرو این کشور تسلط دارند، اما به عقیده برخی منابع ۴۰ درصد افغانستان در کنترول آن‎هاست.

در اعلامیۀ پایانی اجلاس پروسه کابل، اشتراک کننده‎گان روی گفتگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده‎اند.

در این اعلامیه از همه گروه‎ها به‌شمول طالبان خواسته شده‎است که برای رسیدن به اهداف‌شان باید از طریق گفتگوهای مستقیم تلاش کرده، از منازعه و خشونت‎ها فوراً دست بردارند.