امارات متحدۀ عربی از تلاش‌های صلح حکومت افغانستان حمایت کرد

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان حین ملاقات با عیسی المزوری شارژدافیر و سرپرست سفارت امارات متحدۀ عربی در افغانستان

یک مقام ارشد امارات متحدۀ عربی در کابل گفته که کشورش از تلاش‌های روان صلح به رهبری دولت افغانستان پشتیبانی می‌کند.

عیسی المزوری شارژدافیر و سرپرست سفارت امارات متحدۀ عربی در افغانستان با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز در کابل دیدار کرد.

در خبرنامۀ دفتر شورای امنیت از قول آقای اتمر گفته شده که امارات متحدۀ عربی در بخش صلح و رشد اقتصادی افغانستان نقش مهمی را بازی کرده می‌تواند.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت افغانستان دیشب در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی این گونه دیدارها را برای بهبود روابط میان دولت‌ها و ایجاد اجماع در بارۀ برقراری صلح در افغانستان مهم خواند.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت افغانستان

او افزود:

"با ایجاد اجماع میان کشورهای منطقه زمینه برای صلح، مبارزه با تروریزم و نیز بهبود اقتصادی فراهم می‌شود و اعتماد به میان می‌آید."

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که امارات متحده عربی که زمانی رژیم طالبان را به رسمیت شناخته بود از کشورهای تأثیرگذار در منطقه است.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

وی می‌گوید:

"شورای امنیت افغانستان هم بدون شک گام‌های خوبی را در همآهنگی با شورای عالی صلح افغانستان برداشته تا این‌که از دید شوراهای امنیت کشورها و از دید روابط استراتژیک با شماری از کشورها بتوانیم بر حامیان مخالفان مسلح نظام ما فشار بیاوریم."

هارون میر یکی از مؤسسان مرکز تحقیق و مطالعات پالیسی در کابل نقش امارات متحده را مهم دانست، اما به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید در ایجاد اجماع برای صلح تعادل را در سطح منطقه حفظ کند.

وی گفت:

"امیدواری این است که بتوانیم واقعاً ائتلاف از دست رفته‌ای منطقه‌ای را به دست بیاوریم. اگر برویم به سوی ائتلاف جدید در منطقه که ائتلاف سازمان کشورهای خلیج باشد، بدون شک که در تقابل با ایران قرار خواهیم گرفت. بنابرین، حکومت افغانستان باید تعادل را حفظ کند، در غیر آن صورت، جنگ و کشمکش در افغانستان ادامه خواهد یافت."

انتظار خادم آگاه روابط بین‌الملل در کابل دیشب به رادیو آزادی گفت که دستگاه دیپلوماسی افغانستان باید پیام روشنی را بفرستد تا تعادل در تلاش‌های صلح حفظ شود.

انتظار خادم آگاه روابط بین‌الملل

وی افزود:

"درین شک نیست که ایران از نفوذ و حضور کشورهای عربی در افغانستان در هراس است، مثل آن که پاکستان از هند در هراس است. اما سیاست خارجی و دیپلوماسی افغانستان باید به ایرانیان قناعت دهد که نزدیکی با کشورهای عربی به تاوان آنان نیست، بلکه به معنای آمدن صلح در افغانستان است."

به تازه‌گی، جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار به رادیو آزادی گفت که نزدیک به ۶۰ عضو ارشد طالبان به انجام گفتگو با حکومت افغانستان آماده‌گی نشان داده‌اند.

جنرال عبدالرازق همچنین ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی آن‎ها را در این بخش همکاری کنند.

در ماه مارچ گزارش شد که ممکن است امارات متحده عربی یا عربستان سعودی در آینده نشستی را در مورد گفتگوهای صلح افغانستان میزبانی کنند.