معتادین در ارزگان: حکومت باید جلو فروش مواد مخدر را بگیرد

تعدادی از معتادین در ولایت ارزگان می‌گویند، مواد مخدر در این ولایت به گونه آزاد به فروش می‌رسد اما حکومت جلو آن را نمی‌گیرد.

آنان می‌گویند که به دلیل دسترسی آسان و فروش آزاد مواد مخدر، تعداد معتادین با گذشت هر روز در این ولایت بیشتر می‌شود، اما با وجود تثبیت محلات فروش، نیروهای پولیس اقدام نمی‌کنند.

آنان می‌گویند، اگر حکومت می‌خواهد که جلو افزایش تعداد معتادین را بگیرد، راه بهتر آن جلوگیری از فروش آزاد و دسترسی آسان به مواد مخدر است.

دو تن از این معتادین به رادیو آزادی چنین گفتند:

"محمد داود استم. من از حکومت می‌خواهم فروشنده‌گان مواد مخدر را دستگیر کند. حکومت صدها معتاد را دستگیر می‌کند، اما آیا نمی‌تواند یک فروشنده مواد مخدر را دستگیر کند؟ اگر فروشنده‌گان مواد مخدر دستگیر شوند، از میان صد معتاد ده تن آنان به دشواری مواد مخدر بدست خواهند آورد، اما باقی (۹۰) تن دیگر مواد مخدر را ترک خواهند کرد."

"شاه ولی استم. اگر فروشنده‌گان مواد مخدر دستگیر نشوند، ما مواد مخدر را ترک کرده نمی‌توانیم. کارهای سنگین یک هزار افغانی را با پنج صد، دو صد و یک صد انجام می‌دهیم تا پودر بخریم، اما اگر فروشنده‌گان دستگیر شوند، تمامی معتادین مجبور به ترک اعتیاد خواهند شد."

معتادین در ارزگان از حکومت می‌خواهند که مرکز تداوی معتادین را در این ولایت ایجاد کند و زمینه کار پس از تداوی را برای آنان فراهم سازد، زیرا به باور آنان بیکاری بزرگترین عامل اعتیاد است:

" از دولت می‌خواهیم که برای تداوی ما شفاخانه بسازد، زمانی‌که جوانانی مانند من تداوی شوند، هر کدام آنان توان کار را دارند و خانواده شان را تمویل خواهند کرد."

در همین حال ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت ارزگان نیز تأیید می‌کند که مواد مخدر به گونه آزاد در این ولایت به فروش می‌رسد، اما تعهد می‌کند که جلو آنان را خواهد گرفت.

جمعه خان بشیری رئیس مبارزه با مواد مخدر ارزگان به رادیو آزادی گفت:

" در ارزگان در بخش کاهش تقاضا به مواد مخدر کاری صورت نگرفته. دسترسی معتادین به مواد مخدر آسان است. من در رابطه به مراکز فروش مواد مخدر جلسه را فرا می‌خوانم و این موضوع را با مسئولان امنیتی ارزگان شریک می‌سازم."

ارزگان از جمله ولایات زراعتی است که بیشتر باشنده‌گان آن مصروف کشت و زراعت استند و کوکنار نیز در این ولایت بیشتر کشت می‌شود.

گزارش: شریف الله شرافت

Your browser doesn’t support HTML5

معتادین در ارزگان: حکومت باید جلو فروش مواد مخدر را بگیرد