وزارت دفاع: عملیات جاری علیه مخالفین مسلح تهاجمی می‌باشد

وزارت دفاع افغانستان در اوایل بهار که معمولاً آغاز موسم جنگ در افغانستان می‌باشد گفته بود که نیروهای دفاعی -امنیتی افغان در حالت تعرضی قرار دارند.

در دو هفته اخیر مرکز ولایت فراه در معرض سقوط قرار گرفت، ولایت‌های هلمند، ارزگان وغزنی هم شاهد درگیری‌های شدید بودند که شماری زیاد از نظامیان و مردم ملکی در آن‌ها کشته یا زخمی شدند. شورشیان هم به گفته نظامیان افغان متحمل تلفات سنگین شدند.

این درگیری‌ها مردم را نگران ساخته و نسبت به اقدامات دولت نزد آن‌ها سؤال‌ها ایجاد شده‌است.

اما وزارت دفاع در پاسخ به نگرانی و سؤال‌های مردم می‌گوید که عملیات نیروهای دولتی در برابر مخالفین تعرضی می‌باشد.

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که این عملیات در همین لحظه جریان دارد.

محمد رادمنش

وی افزود:

"برای شما بهتر معلوم است که وقتی ما نام از عملیات می‌گیریم عملیات خودش تهاجمی است. بناءً عملیات ما فقط و فقط به‌خاطر این است که ما بتوانیم از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی به شکل خوب حراست بکنیم و این حراست رسالت ما است و در هرجایی‌که دشمن اکنون یا به شکل واکنشی و یا به شکل چریکی و گوریلایی فعالیت‌های دارند ما در برابر فعالیت‌های آن‌ها از عملیات کماندویی و قطعات دیگر دفاعی و امنیتی استفاده کرده‌ایم."

سخنگوی وزارت دفاع می‌افزاید که عملیات تعرضی آن‌ها در ۱۲ ولایت جریان دارد ولی تمرکز بیشتر در مناطقیست که حملات شورشیان در آن افزایش یافته‌است.

جنرال رادمنش می‌گوید، بیش از صد نفر از مخالفین کشته یا زخمی شده‌اند.

او می‌گوید، نقش نیروهای توپچی و هوایی بسیار مؤثر است.

وی گفت:

" چون مرکز ثقل فعالیت‌های دشمن غزنی، ارزگان، هلمند و فراه است. ما در آنجا از قوای هوایی، توپچی وهم‌چنان قوای پیاده و کماندوهای که واقعاً در منطقه نخبه هستند استفاده کرده‌ایم. فعلاً لازم این است که ما زیاد تر از قوای هوایی خود در برابر دشمنان استفاده بکنیم چه پرسونل آن‌ها، چه مواضع و یا قطارها و دیپوهای اسلحه و مهمات ایشان."

جنگ در افغانستان مانند گذشته با آغاز بهار شدت اختیار کرده‌است ولی تلفات آن شاید نسبت به گذشته بیشتر باشد.

شهر فراه در دو روز اخیر شاهد درگیری‌های شدید بوده‌است. ولسوالی تاله و برفک بغلان هنوز هم در تصرف شورشیان طالب است و ولسوالی بلچراغ فاریاب و برخی مناطق غزنی چندین بار میان نیروهای دولتی و شورشیان دست بدست شده‌اند.

شماری از کارشناسان می‌گویند مراکز ولسوالی‌ها و حتی برخی ولایت‌ها به اندازه کوچک اند که از سقوط یا تصرف مجدد آن کدام پیروزی قابل ملاحظه عاید اطراف درگیر نمی‌شود ولی زنده‌گی مردم نا آرام می‌شود.