ولسی جرگه از فاجعۀ ناشی از خشکسالی در افغانستان هشدار داد

شماری از فامیل‌های که در اثر خشکسالی بیجا شده‌اند.

ولسی جرگه افغانستان هشدار می‌دهد که هرگاه برنامه‌های کمک رسانی در ساحاتی‌که از خشکسالی آسیب دیده‌اند به موقع تطبیق نگردد، افغانستان شاهد فاجعه خواهد بود.

عبدالرؤف ابراهیمی در نشست عمومی روز شنبه پس از نگرانی شماری از وکلا در خصوص خشکسالی و بی‌جا شدن مردم از مناطق مختلف کشور در پیوند به خشکسالی گفت که باید به این مشکل رسیده‌گی عاجل صورت گیرد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"خشکسالی در پهلوی ناامنی در افغانستان برای مردم ما یک نگرانی جدی است و خاصتاً با فرا رسیدن زمستان این مشکل بیشتر می‌شود و ما در این خصوص یکبار دیگر سکتورهای بخصوص رسیده‌گی به خشکسالی را مخاطب می‌سازیم که هر چه عاجل به مشکل مردم برسند."

شماری از نماینده‌گان ولایت‌های بادغیس و هرات در ولسی جرگه از وضعیت بی‌جا شده‌گان ناشی از خشکسالی ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیده‌گی به مناطق خشکسالی زده کشور شدند.

بیشتر در این باره: کابل از جامعه جهانی خواهان کمک‌های بیشتر با آسیب دیده‌های خشک‌سالی شد

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که دفتر همآهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در یک گزارش تازه‌اش گفته‌است که خشکسالی در افغانستان ۲.۲ میلیون نفر را متضرر کرده و شمار کسانی‌که در غرب این کشوراز اثر خشکسالی بی‌جا شده‌اند به بیش از ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.

به اساس این گزارش تنها کسانی‌که اخیراً به اثر خشکسالی از ولایت بادغیس بی‌جا شده‌اند تعداد‌ شان به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.

در این حال اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان هم تأیید می‌کند که خشکسالی به ساکنان برخی مناطق افغانستان آسیب رسانیده‌است.

محمد اسلم سیاس معاون اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به رادیو آزادی گفت که آنان تلاش‌ها برای کمک رسانی به آسیب دیده‌گان ناشی از خشکسالی را آغاز کرده‌اند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان

​وی گفت:

"برنامه عاجل کمک رسانی به کسانی‌که از خشکسالی متضرر شده‌اند در پنج ولایت اولین مرحله تطبیق شد و مرحله دوم رسیده‌گی به حوادث خشکسالی در کوتاه مدت است که بیست ولایت را شامل می‌شود مواد اولیه مورد نیاز بخصوص گندم هم به این ولایات انتقال داده شده‌است."

به اساس معلومات اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان ولایت‌های غور، بادغیس، سرپل، جوزجان و فاریاب از ولایت‌های بودند که در قدم نخست از خشکسالی متأثر شده‌اند.

آقای سیاس گفت آنان در همآهنگی با مؤسسات کمک رسان نیز تلاش دارند تا به مردم آسیب دیده از خشکسالی در کشور رسیده‌گی به موقع و بهتر صورت گیرد.

در این حال اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان نیز می‌گوید که روند توزیع گندم در چندین ولایت به مردم آسیب دیده ناشی از خشکسالی ادامه داشته و تلاش دارند تا گندم‌هایی‌که در ذخایر استراتژیک، گدام‌ها و سیلو‌ها در اخیتار دارند را نیز به فامیل‌های مستحق توزیع نمایند.

جاوید حسن زاده