لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

کابل از جامعه جهانی خواهان کمک‌های بیشتر با آسیب دیده‌های خشک‌سالی شد


وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی تأکید می‌کند که ۶۱ درصد بارنده‌گی در افغانستان نسبت به سال گذشته کمتر شده و از کشور‌های کمک کننده می‌خواهد تا برای رسیده‌گی به خشک‌سالی با حکومت افغانستان کمک کنند.

در کنار جنگ و نا امنی حالا خشک‌سالی در افغانستان نیز به چالش جدی مبدل شده‌است.

وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی می‌گوید در کنار آن که برای آسیب دیده‌گان خشک‌سالی از امکانات داخلی استفاده شده، اما بسنده نیست.

محمد اسلم سیاس معاون این وزارت روز چهارشنبه «۲۱ سنبله ۱۳۹۵» در صحبت با رادیو آزادی از سازمان‌های امداد رسان خواست تا کمک‌های‌شان را در این زمینه بیشتر کنند.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

وی افزود:

"در کنار این‌که ما تلاش کردیم تا از امکانات داخلی و بودجه دولت استفاده کنیم، از جامعه جهانی نیز تقاضا کردیم تا کمک‌های‌شان را بیشتر کنند تا به ابعاد خشک‌سالی و سایر حوادث رسیده‌گی کنیم."

مسئولان این وزارت می‌گویند که در سه کته‌گوری به آسییب دیده‌گان خشک‌سالی رسیده‌گی کرده‌اند.

به‌گفته سیاس، پلان عاجل به ولایاتی که بیشترین آسیب خشک‌سالی در آن وجود داشت در ماه ثور تطبیق شد و پلان میان مدت در ۲۰ ولایت آسیب پذیر که با مواد غذایی و علوفه حیوانی نیاز داشتند و برنامه سوم ولایت متباقی را شامل می‌شود که به زودی عملی خواهد شد.

این در حالیست که دفتر همآهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد (اوچا) در گزارش تازه‌اش گفته‌است که خشک‌سالی نسبت به جنگ، بیشترین شهروندان کشور را از خانۀ منطقه‌شان بی‌جا ساخته‌است.

بر بنیاد آمار این دفتر، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۲۷۵ هزار افغان به دلیل خشک‌سالی در اکثر ولایات افغانستان، آواره شده‌اند، در حالی که آمار بی‌جا شده‌گان جنگ، حدود ۲۲۳ هزار تن در این مدت می‌رسد.

در گزارش آمده‌است که تنها در جریان هفته گذشته، ۱۲۰ هزار تن دیگر در بادغیس و کندهار به دلیل خشک‌سالی آواره شده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی افغانستان، ۲۰ ولایت کشور از جمله غور، بادغیس، فاریاب، سمنگان، جوزجان، هلمند، کندهار، ارزگان و زابل، با تهدید جدی خشک‌سالی مواجه است.

این وزارت هم‌چنان گفته‌است که ۶۱ درصد بارنده‌گی در این کشور کمتر شده‌است.

در همین حال، برخی از کارشناسان محیط زیست می‌گویند، تغییر اقلیم باید در اولویت گرفته شود و برای رسیده‌گی به خشک‌سالی باید آب مدیریت درست شود.

ولی مدقق یکی از این کارشناسان محیط زیستی به رادیو آزادی چنین گفت:

"ارگان‌های دولتی باید به مردم آگاهی بدهند که از مصرف اضافی آب جلوگیری کنند و دسترسی همه مردم به آب را فراهم کند و در مجموع مدیریت آب راه حل اساسی برای رسیده‌گی به خشک‌سالی است."

پیش از این سازمان ملل‌متحد گزارش داده‌است که ۴.۲ میلیون افغان به دلیل درگیری‌ها، بی‌جا شدند و آفات طبیعی از جمله خشک‌سالی مداوم به کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند.

آقای مدقق هشدار می‌دهد که خشک‌سالی زنده‌گی اکثریت شهروندان کشور را تهدید می‌کند و اگر به‌گونۀ عاجل به آن رسیده‌گی صورت نگیرد، فاجعه بشری رخ خواهد داد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG