روسیه بعضی سیاستمداران افغان را بطور سری برای مذاکره با طالبان دعوت کرده‌است

روسیه بطور سری بعضی از سیاستمداران شناخته افغان را دعوت کرده‌است که با طالبان مذاکره کنند.

در بین گروه سیاستمداران افغان که به مسکو دعوت شده‌اند حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان هم شامل است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در دو ماه گذشته دعوت برای این کنفرانس مکرراً تمدید شده‌است.

به گزارش رویترز در گروه دعوت شدگان همکاران رهبران افغان و سیاستمداران شناخته شده شامل می‌باشند که با حکومت افغانستان ارتباط دارند.

خبرگزاری می‌افزاید سفارت روسیه در کابل از تبصره در این مورد خودداری کرده‌است.

روسیه در ماه اگست برگزاری یک کنفرانس چند جانبه را برای صلح افغانستان دعوت کرد که در آن نمایندگان ۱۲ کشور و طالبان فراخوانده شده بودند. این اجلاس قرار بود در ماه سپتمبر برگزار شود، اما بعد از آن به تأخیر افتاد که رئیس جمهور اشرف غنی گفت هر نوع مذاکره با طالبان باید به رهبری حکومت افغانستان صورت بگیرد.

رئیس جمهور اشرف غنی در پنجم ماه سنبله با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه تیلیفونی صحبت کرده و در مورد تعویق این اجلاس به موافقه رسیدند.

ایالات متحده امریکا هم از اشتراک در اجلاس مسکو شانه خالی کرد. سفارت امریکا در کابل نخواست در مورد دعوت نو مسکو تبصره کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که مذاکرات در مورد اجلاس مسکو با مقامات روسیه دوام دارد.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

صبغت الله احمدی سخنگوی این وزارت شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت:

"موقف ما از اول هم مشخص بوده، ما گفتیم روی چگونگی نشست مسکو و زمان برگزاری آن در حال بحث هستیم تا این‌که ما به یک نتیجه برسیم."

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفته بود که امیدوار است جزئیات این کنفرانس در روزهای نزدیک روشن شود.

به گفته او تعیین تاریخ و لیست اشتراک کنندگان این اجلاس در حال نهایی شدن اند.

مذاکرات سیاسی بین طالبان و ایالات متحده امریکا ماه گذشته بعد از آن تحرک پیدا کرد که زلمی خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد.

آقای خلیل‌زاد و قبل از آن الیس ویلز دیپلومات بلند رتبه امریکایی در قطر با نمایندگان طالبان صحبت کردند.

محمد یوسف سها مسئول دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان گفته است که کرزی بخاطری در اجلاس مسکو سهم می‌گیرد که هیچ صحبت صلح با طالبان نباید از توجه دور بماند.

عطا محمد نور والی سابق بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم گفته‌است که در اجلاس مسکو سهم می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد اعضای مهم طالبان در افغانستان گفته اند که آن‌ها هم یک هیئت را به مسکو می‌فرستند تا با کشورهای همسایه افغانستان، چین، ایران، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و دیگران صحبت کنند.

قبل از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفته بود که بدون اشتراک حکومت افغانستان اجلاس مسکو کدام نتیجه نخواهد داشت.

آقای عبدالله از تلاش‌های کشورهای دیگر برای صلح افغانستان ستایش نموده ولی تأکید می‌کند که ملکیت هر نوع مذاکرات صلح افغانستان باید در دست خود افغان‌ها باشد.