لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

شورای صلح: بدون همکاری کشورهای منطقه تأمین صلح در افغانستان پایدار نخواهد بود


شورای عالی صلح افغانستان تأکید می‌کند که برای دست یافتن به صلح دایمی در این کشور نیاز به اجماع قوی منطقه‌ای و همکاری قدرت‌های بزرگ در این زمینه است.

عزیزالله حاجی دین محمد معاون این شورا می‌گوید که افغانستان باید نقطۀ همکاری قدرت‌های بزرگ مانند امریکا و روسیه باشد و کشورهای منطقه نیز در چوکات یک اجماع واقعی نقش مثبت در روند صلح افغانستان بازی کنند.

حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان
حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان

آقای دین محمد روز چهارشنبه «۰۲ عقرب ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"من باور دارم که بدون یک اجماع منطقه‌ای و بدون همکاری کشورهای منطقه صلح افغانستان پایدار نخواهد بود، صلح پایدار زمانی می‌تواند تأمین شود که از رقابت‌های قدرت‌های بزرگ موضوع افغانستان جدا شود و به حیث یک ضرورت منطقه این‌ها همکاری کنند، در آن صورت به مسئله افغانستان یک راه صلح پایدار دریافت خواهد شد."

این اظهار نظر در حالی صورت می‌گیرد که برخی از رسانه‌های امریکایی به تازگی گفته‌اند که پروسه صلح افغانستان به یک اجماع تازه منطقه‌ای نیاز دارد.

مجله نشنل انترست گفته که جنگ افغانستان جوانب پیچیده داخلی و بیرونی داشته و باید برای ختم این جنگ به همه ابعاد آن توجه شود.

این مجله هم‌چنان نوشته‌است، هرچند طالبان حاضر به گفتگو‌های رو در رو با حکومت افغانستان نیستند، اما آنان توانایی تصرف کابل از راه نظامی را ندارند.

نشنل انترست گفته که منافع طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان در ثبات این کشور نهفته و شورای امنیت سازمان ملل باید روندی را در پیش گیرد که منافع امریکا، روسیه و چین را با هم گره بزند.

حاجی دین محمد: صلح پایدار زمانی می‌تواند تأمین شود که از رقابت‌های قدرت‌های بزرگ موضوع افغانستان جدا شود.

در عین حال عبدالطیف نظری از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید که قضیۀ افغانستان ابعاد مختلف دارد و برای تأمین صلح در این کشور نیاز است تا همه جوانب آن در نظر گرفته شود:

وی افزود:

"دست‌یابی به صلح در افغانستان هم نیازمند حمایت جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهای بزرگ تأثیرگذار در تحولات این کشور است و هم نیاز جلب مشارکت کشورهای منطقه که در افغانستان حضور سیاسی و فرهنگی دارند در غیر آن اگر یک ضلع آن ناقص باشد من فکر می‌کنم که صلح در این کشور تأمین نمی‌شود."

این در حالیست که امریکا نیز از طریق زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه آن کشور برای صلح، تلاش‌هایش را برای آغاز گفتگوها میان حکومت و طالبان افزایش داده‌است.

مقامات روسی نیز گفته‌اند که تا اخیر ماه جاری میلادی نشست مسکو در مورد صلح افغانستان برگزار خواهد شد و در کنار افغانستان، امریکا و طالبان، کشورهای منطقه نیز به آن دعوت شده‌اند.

مقامات افغان همواره گفته اند که اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی در رابطه به صلح افغانستان به میان آمده و حتی رئیس جمهور غنی چندی پیش گفت که این کشور نسبت به هر زمان دیگر به صلح نزدیک شده‌است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG