وزارت دفاع: ماشین جنگی طالبان ضعیف شده و منابع مالی آن‌ها خشکیده‌اند

آرشیف، حمله هوایی نیروهای افغان در ولایت فاریاب

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید عملیات‌های هوایی و زمینی علیه طالبان به خوبی به پیش می‌رود و تا حال نتایج خوب داشته‌اند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، در جریان این عملیات‌های تهاجمی و کشته شدن شماری زیاد از قوماندانان این گروه در مناطق مختلف، ماشین جنگی طالبان ضعیف شده و منابع مالی آن‌ها خشکیده‌اند.

وی می‌گوید:

"با از بین رفتن قوماندانان و منابع مالی آن‌ها مخصوصاً از درک مواد مخدر، همآهنگی و مدیریت آن‌ها نیز ضعیف شده، ماشین جنگی آن‌ها تضعیف گردیده و در بعضی ولایات کاملاً از بین رفته‌است."

آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل

سخنگوی وزارت دفاع از هلمند، غزنی، فراه و فاریاب به‌حیث ولایاتی یاد کرد که به‌گفته وی در نتیجۀ عملیات‌های اخیر هوایی و زمینی قوای افغان در آن‌ها طالبان آسیب زیاد دیده و مناطق زیاد از چنگ آن‌ها بیرون شده‌است.

ولی با وجود این ادعای سخنگوی وزارت دفاع، در این اواخر بعضی مناطق شاهد حملات خونین طالبان بوده‌اند که در آن به قوای امنیتی و دفاعی افغان تلفات زیاد وارد شده‌است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود، عملیات‌های تهاجمی علیه مخالفین مسلح را ادامه خواهند داد و آنرا وسیع‌تر خواهند ساخت تا مراکز سوق و اداره مخالفین بطور کلی از بین برود.

آرشیف، نیروهای افغان در حال عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان

در این اواخر گزارش‌های در مورد وارد شدن تلفات به افراد ملکی در جریان عملیات‌های قوای افغان منتشر شده‌است.

سخنگوی وزارت دفاع این را می‌پذیرد، ولی می‌گوید هدف عملیات‌های‌ شان تأمین امنیت مردم است، اما به‌گفته وی مخالفین مسلح در بعضی مناطق در خانه‌های مردم سنگر می‌گیرند، ولی با آن‌هم برای جلوگیری از تلفات ملکی تلاش زیاد می‌کنند.

آقای جاوید افزود:

"اگر باز هم کسی در این مورد معلومات نادرست بدهد یا کوردینیشن نادرست بدهد مجازات خواهد شد، تمام قوانین و مقرراتی که قوای افغان به رعایت آن مکلف اند در نظر گرفته می‌شود و عملیات خود را به پیش می‌بریم، ولی متأسفانه دشمن با استفاده از خانه‌های مردم باعث آن می‌شود که به مردم ملکی تلفات وارد گردد."

عملیات تهاجمی زمستانی علیه طالبان مسلح در حالی ادامه دارد و شدت یافته که تلاش‌ها برای صلح با این گروه نیز تشدید گردیده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان تا حال چند بار با نماینده‌گان طالبان دیدارهای داشته و در عین زمان هیئت‌های از کشورهای منطقه به شمول ایران، پاکستان و دیگر بازیگران نیز با طالبان دیدارهای داشته‌اند.

تمام جوانب تلاش دارند طالبان را به مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان تشویق نمایند.