مقامات: بیش از یک هزار زن در مرکز کندز معتاد به مواد مخدر اند

آرشیف، شماری از زنان معتاد به مواد مخدر در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان

مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر در کندز می‌‌گویند، تنها در مرکز این ولایت بیش از یک‌ هزار زن به مواد مخدر معتاد هستند و این مسئله آنان را نگران ساخته است.

عبدالبصیر مرشد رئیس این اداره در پیوند به موضوع به رادیو آزادی چنین گفت:

"به شکل پنهان در خانه های شان از مواد مخدر استفاده می‌کنند. قابل تأسف است، کسانی‌که از ایران و مسافری از کشورهای دیگر آمده‌اند و آنان به دلیل ننگ و عارِ که کسی به آنان گوید که معتاد اند، در خانه باقی مانده و در آنجام از مواد مخدر استفاده کردند که در نتیجه اعضای خانواده شان نیز معتاد شدند."

با این حال ناهید آصفی سرپرست ریاست امور زنان کندز نیز موجودیت زنان معتاد را در این ولایت می‌پذیرد، اما بیان نمود که در موجودیت مادران معتاد احتمال دارد که اطفال نیز به این پدیده شوم معتاد شوند.

وی افزود:

"در یک محل خاص یک مرکز تداوی معتادین را ایجاد کنند تا زنان بتوانند در آنجا تداوی شوند و پس از تداوی برای آنان زمینه کار فراهم شود. چون مرد و یا زن اگر پس از تداوی برایش زمینه کار فراهم نشود دوباره به مواد مخدر رو می آورد."

از سوی هم داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه ۸۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز، نیز معتاد شدن زنان را به مواد مخدر تأیید کرده، اما می‌گوید که آنان برای تداوی زنان معتاد کدام مرکز ویژه ندارند:

"به همکاری ریاست مبارزه با مواد مخدر، صحت عامه و مقام ولایت امر ساخت یک مرکز ۵۰ بستر تداوی معتادین را گرفتیم، اما تا امروز موفق به ساخت آن نشدیم که یک معضل است."

آرشیف، یک زن معتاد به مواد مخدر در شهر شبرغان

موضوع معتاد شدن زنان به مواد مخدر باشندگان و فعالان نهادهای مدنی این ولایت را سخت نگران ساخته است، عنایت الله خلیق مسئول شبکه جامعه مدنی کندز در پیوند به موضوع به رادیو آزادی چنین گفت:

"کسانی‌که به مواد مخدر معتاد شدند باید مورد مواظبت و تداوی قرار گیرند. برنامه‌های باز توانی برای شان در نظر گفته شود، زیرا کارهای که تا حال در این بخش صورت گرفته بسنده نبوده‌است."

این‌که زنان بر اثر کدام دلایل و چالش‌ها سردچار این پدیده‌ای شوم شده‌اند، یک‌ تن از زنان معتاد به ‌شرط فاش نشدن نام اش در رابطه به رادیو آزادی گفت:

"از دست نادانی و فقر معتاد شدیم. از دولت می‌خواهیم که با ما کمک کند تا از این عمل نجات پیدا کنیم."

اما شماری از فعالان مدنی کندز، تداوم جنگ و ناامنی در کشور، مشکلات خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فقر و تنگ‌دستی و هم‌چنین ورود افراد معتاد به مواد مخدر از کشور های بیرونی را از عوامل می‌دانند که بر اثر آن تعدادی زیاد از جوانان و زنان به این پدیده‌ای ضد بشریت معتاد شده‌اند.

گزارش: اجمل آرین

Your browser doesn’t support HTML5

مقامات: بیش از یک هزار زن در مرکز کندز معتاد به مواد مخدر اند