سپیدار: هنوز هم گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان زمینه‌سازی نشده‌است

قصر سپیدار، دفتر ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که هنوز هم برای گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان مسلح زمینه‌سازی نشده‌است.

هرچند نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته‌‌است که تلاش‌های صلح به سمت درست روان بوده و اقدامات پاکستان تا حد زیاد طوری است که می‌تواند نتایج خوب داشته باشد، اما ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که پاکستان هنوز هم در زمینه اقدامات عملی انجام نداده و تنها تعهدات گذشته‌اش را تکرار کرده‌است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه «۰۱ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد را در بخش تقویت اجماع منطقوی برای صلح افغانستان مثبت خواند، اما از پاکستان خواست تا به تعهداتش جنبه عملی بخشد.

آرشیف، فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"پاکستان باید تعهداتش را عملی نماید تا برای آغاز مذاکرات صلح زمینه‌سازی شود که تا کنون این زمینه‌سازی صورت نگرفته‌است، آرزوی ما این است تا زلمی خلیل‌زاد و دیگر مقامات امریکایی بالای پاکستان فشار وارد نمایند چون هنوز هم در عمل پاکستان تغییرات ایجاد نشده‌است با آن که وزیر خارجه آن کشور در جریان سفرش به کابل تعهد نموده بود، اما تا کنون عملی نشده‌است و اکنون زمان آن رسیده که این تعهدات جنبه عملی بگیرد."

هرچند آقای خوزون گفت که زلمی خلیل‌زاد جزئیات سفر پاکستان‌اش را با حکومت افغانستان شریک نساخت، اما امیدواری نشان داد که آقای خلیل‌زاد خواست کابل در رابطه به صلح را به مقامات آن کشور رسانیده باشد.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغاستان سفر اخیرش به کشور‌های منطقه را از تاریخ هشت جنوری آغاز نمود که در جریان آن از امارات متحده عربی، هند، چین، افغانستان و پاکستان دیدن نمود.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد: تلاش‌های صلح به سمت درست روان است

وی دیشب در صفحه تویترش نوشته بود که سفرش به پاکستان را تکمیل نموده و دیدارهای مثمر داشته‌است.

آقای خلیل‌زاد با مقامات بلند رتبه آن کشور دیدار نموده، اما جزئیات بیشتر در مورد این دیدارها را ارائه نکرده‌است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است زلمی خلیل‌زاد امروز در قطر با نماینده‌های طالبان دیدار داشته باشد، خبری که تا کنون به گونه رسمی تأیید نشده‌است.

تلاش نمودیم تا در مورد نتایج سفر آقای خلیل‌زاد نظر شورای عالی صلح افغانستان را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

در عین حال برخی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه چشم به امید نتایج مثبت سفر زلمی خلیل‌زاد اند.

نادر خان کتوازی یکی از آنان می‌گوید که پاکستان دیگر راهی جز کمک به روند صلح افغانستان ندارد.

آرشیف، نادر خان کتوازی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه

وی افزود:

"پاکستان اکنون با وضعیت بد سیاسی و اقتصادی دست و گریبان است، اگر جامعه جهانی به فشار‌هایش بالای این کشور همچنین ادامه دهد من با اطمینان گفته می‌توانم که پاکستان یک کشور معامله‌گر است و در موقف‌اش تغییر خواهد آورد، اما این را نیز باید به یاد داشته باشیم که تأمین صلح هم گپ یک روز و دو روز نیست، بلکه زمانگیر بوده و ما امید ما را از دست نمی‌دهیم."

آقای کتوازی می‌گوید که بیشتر ماندن زلمی خلیل‌زاد در پاکستان و برخورد نرم برخی احزاب مذهبی پاکستان در رابطه به جنگ افغانستان بیانگر تغییر در موقف پاکستان است.

اما رستم شاه مومند سفیر پیشین پاکستان در افغانستان در مصاحبه ویژه با رادیو آشنای صدای امریکا گفته‌است که علاقه‌مندی پاکستان به امنیت افغانستان کم است و همه توجه اسلام‌اباد را حضور هند در افغانستان جلب نموده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی