ارگ: مذاکراتی را مهم می‌دانیم که سبب ختم جنگ در افغانستان شود

ارگ ریاست جمهوری افغانستان

نمایندگان امریکا و طالبان در دو روز گذشته مذاکرات طولانی داشتند. این مذاکرات بامداد روز دوشنبه ۲۱ اسد ۱۳۹۸ پایان یافت.

این دور هشتم مذاکرات نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر بود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که متن نهایی توافق‌نامه صلح بین دو طرف تا نود درصد آماده شده است. او ابراز امیدواری کرد که موارد اختلافی باقی مانده به زودی حل شوند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در حساب تویترش نوشته که نمایندگان دو طرف در این دور گفتگوها روی موارد فنی موافقتنامه، میکانیزم و گام‌های عملی برقراری صلح کار کردند.

صدیق صدیقی، سخنگوی حکومت افغانستان در واکنش به پایان دور هشتم مذاکرات طالبان و امریکا به رادیو آزادی گفت که وضعیت را از نزدیک بررسی می‌کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود: "ما وضعیت را از نزدیک بررسی می‌کنیم، هر آن مذاکراتی که نتیجه آن پایان جنگ در افغانستان و برقراری آتش‌بس دایمی در این کشور باشد برای ما مهم است."

آقای صدیقی نتایج گفتگوهای دو طرف را قابل توجه نمی‌داند.

با این حال، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در پیام عیدی خود اظهار امیدواری کرده که این آخرین عیدی باشد که مردم در آن شاهد ادامه جنگ هستند.

دور هشتم گفتگوهای صلح در قطر در حالی پایان یافته که برخی از احتمال توافق دو طرف در آینده نزدیک سخن گفته‌اند.

اما برخی از کارشناسان سیاسی چنین امیدواری را پیش از وقت می‌دانند.

سخی منیر کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید:‌ "من در پیوند به گفتگوهایی‌که هشت دور در قطر انجام شدند چندان خوشبین نیستم، زیرا آقای غنی خود روز گذشته گفتند که نخست انتخابات باید برگزار شود یعنی چیزی که با این پروسه در مخالفت قرار دارد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در روز عید گفت که صلح آمدنی است، اما بعد از انتخابات.

او با تأکید بر حفظ مواد بنیادی قانون اساسی گفت حکومت فعلی که در هفته های آخر کاری‌اش قرار دارد، توانایی تصمیم‌گیری در این مورد را ندارد.

دور هشتم مذاکرات خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در پیوند به صلح افغانستان که در سوم اگست در قطر آغاز شد پس از نُه روز پایان یافت.