دستور حکومت به سالون‌های عروسی، حمام‌های عمومی و حوض‌های آببازی

وحید عمر، مشاور روابط  عامه و امور استراتژیک رئیس جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان تصمیم گرفته است که از برگزاری تمامی همایش‌ها به شمول محافل عروسی جلوگیری کند.

این تصمیم پس از افزایش رقم بیماران مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، اتخاذ گردید.

طبق معلومات وزارت صحت افغانستان با ثبت پنج مورد تازه، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا به ۲۱ تن رسید.

وحید عمر، مشاور روابط عامه و امور استراتژیک رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه (۲۶ حوت) در اولین جلسه کمیتۀ دولتی ارتباطات عامه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت تمام تالارهای عروسی و هوتل‌ها باید این مسئله را در نظر گیرند.

رادیو آزادی را در تویتر تعقیب کنید.

او افزود:‌ "از همین جا می‌خواهم بگویم تصمیم واضح و قطعی این است که از تمام مراسم مناسبتی که در آن امکان تجمع مردم می‌شود، باید جلوگیری شود. خواهش ما از وزارت محترم داخله و شاروالی کابل این است که به تمام مسئولین سالون‌های عروسی هدایت داده شود که تمام برنامه‌های خود را ملغی کنند."

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت که تمام حمام‌های عمومی، حوض‌های آببازی و سوناها نیز فعالیت‌های خود را متوقف کنند و در صورت سرپیچی، با برخورد قانونی مواجه می‌شوند.

به گفته مشاور ارشد رئیس جمهور، برای اداره توزیع تذکره الکترونیکی، اداره ثبت احوال نفوس و ریاست پاسپورت هم دستور داده شده که از راه‌های مختلف از تجمع مردم در آن محلات جلوگیری کنند.

رادیو آزادی را در فیسبوک تعقیب کنید.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی کارزاری خیابانی آگاهی‌دهی را به منظور مبارزه با ویروس کرونا، با شعار "کرونا با کسی شوخی ندارد، لطفاً مواظب باشید"، امروز راه‌اندازی کردند.

احمد یار بشّار، فعال مدنی در این مورد گفت: "هدف از کمپاین خیابانی زیر عنوان کرونا با کس شوخی ندارد، این است که باید آگاهی‌دهی در مورد کرونا بیشتر شود و نکات مهم و شاخص است؛ مانند استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی که در نظر گرفته شود تا از گسترش این ویروس جلوگیری صورت گیرد."

رادیو آزادی را در اینستاگرام تعقیب کنید.

با این حال وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور تأکید کرد که وزارت صحت عامه و شاروالی کابل باید برای مسئولان تمام نانوایی‌ها، سبزی‌فروشی‌ها، قصابی‌ها و سلمانی‌ها برنامه‌های آموزشی در مورد بهداشت در نظر گیرد تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.