حمله‌های خونین در افغانستان؛ نیروهای امنیتی حالت تهاجمی اختیار کردند

نیروهای امنیتی در هنگام حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل

پس از حمله‌های خونین در ولایت‌های کابل و ننگرهار، وزارت دفاع افغانستان از افزایش حمله‌ها در برابر طالبان و دیگر گروه‌های هراس افگن خبر می‌دهد.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه (۲۴ ثور) به رادیو آزادی گفت که گروه‌های مسلح مخالف در هیچ نقطه کشور محفوظ نخواهند ماند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان می‌گوید: "نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اکنون از حالت دفاعی به حالت تهاجمی رفتند، برای انجام حمله‌های تهاجمی برنامه‌هایی روی دست است، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در هیچ نقطه کشور محفوظ نخواهند ماند. در برابر آنان حمله‌های تهاجمی صورت خواهد گرفت و این حمله‌های تهاجمی توسط هوا و زمین انجام خواهد شد"

اشرف غنی دستور حمله بر طالبان و گروه‌های دهشت‌افگنی را داد

واکنش فعالان مدنی خوست به‌خاطر حملات مرگ‌بار در کابل و ننگرهار

از سوی هم طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که از شب گذشته به این‌سو نیروهای امنیتی افغانستان از حالت دفاعی بیرون شده‌اند و به گفته او پس از این قضیه متفاوت خواهد بود.

حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پس از آن به نیروهای امنیتی افغانستان دستور اختیار کردن حالت تهاجمی در برابر طالبان و گروه‌های هراس افگن دیگر را داد که در این اواخر حمله‌های خونین این گروه‌ها، به شمول کابل در بیشتر ولایت‌ها شدت گرفته‌اند.

در حمله مهاجمان انتحاری بر شفاخانه ملی ۱۰۰ بستر دشت برچی در کابل و همزمان در حمله بر مراسم جنازه یک فرمانده پولیس محلی در ولسوالی "کوز کنر" شیوه ولایت ننگرهار کم از کم ۴۲ تن کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان شام دیروز (۲۳ ثور) در یک پیام ویدیویی حمله‌ها در کابل و ننگرهار را کار طالبان و گروه داعش دانست و گفت که پس از این نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در حالت تهاجمی قرار گیرند.

اما طالبان با نشر اعلامیه‌یی گفتند که این گروه در حمله‌های کابل و ننگرهار دست نداشته‌اند و پس از این عواقب شدت جنگ بر دوش "اداره کابل" است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

اما صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز در نشست خبری در کابل گفت که طالبان به صلح متعهد نیستند و در برابر این روند موانع ایجاد می‌کنند- آنچه که طالبان برعکس حکومت را به آن متهم می‌کنند.

آقای صدیقی افزود: "انکار طالبان از این حمله‌ها نمی‌تواند به آنان برائت دهد، موانع اصلی در برابر صلح طالبان استند، حکومت افغانستان در پنج سال گذشته بارها خواست صلح را مطرح کرده است اما طالبان نمی‌پذیرند."

پس از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان در دهم ماه حوت در قطر، مقام‌های افغان به نیروهای امنیتی کشور دستور دادند که حالت دفاعی را اختیار کنند.

امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان در قطر

اما پس از آن حکومت افغانستان ادعا کرد که طالبان خشونت‌ها را افزایش داده و مواد توافقنامه را نقض کرده‌اند - ادعایی که از سوی طالبان رد شده است.

طالبان گفته اند، بر اساس موافقت‌نامه متعهد اند که بر نیروهای خارجی حمله نکنند و اما در کنار آن در حمله‌های‌شان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان ۴۰ درصد کاهش آورده‌اند.

در همین حال شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که گرفتن تصمیم‌های احساساتی در آستانه مذاکرات صلح می‌تواند این روند را متاثر کند.

امرالله امان، جنرال باز نشسته و آگاه امور نظامی در مورد به رادیو آزادی گفت، انجام چنین حمله‌ها احتمال دارد از سوی حلقه‌هایی تنظیم شود که تلاش دارند در برابر روند صلح مانع ایجاد کند.