آیا ویروس کرونا برای بار دوم انسان‌ها را مبتلا می‌کند؟

آزمایشگاه ویروس کرونا

با گسترش ویروس کرونا در جهان، دانشمندان تا هنوز در نیافته اند که آیا این ویروس برای بار دوم هم انسان‌ها را مبتلا می‌کند؟

اما مطالعات تازه نشان می‌دهد که انتی بادی‌های مقاوم در برابر ویروس کرونا برای مدت زیادی در وجود باقی نمی‌مانند.

تا حالا ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ویروس کرونا در جهان مبتلا شده‌اند که نیمی از آن‌ها دوباره شفایافته اند. اما گفته می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که شفایافته‌ها دوباره مبتلا نشوند.

تصورها در جهان تا حالا همین بوده که افراد شفایافته از ویروس کرونا، سند معافیت طبیعی در برابر این ویروس را می‌گیرند. اما آن‌ها باید دو باره فکر کنند که بیشتر مواظب باشند.

تا اکنون هیچ‌گونه ضمانتی وجود ندارد که انتی بادی‌های ساخته شده در برابر کووید-۱۹، برای همیشه در وجود انسان باقی می‌مانند.

بر اساس مطالعات اخیر در چین، انتی بادی‌های که در بدن بیماران کووید-۱۹ وجود داشته، در دو یا سه ماه پس از ابتلای فرد، خیلی کاهش می‌یابند.

دانشمندان می‌گویند، با این یافته‌ها خیلی پرسش‌های جدی مطرح می‌شود که نیروی بالقوه انسان در برابر ویروس کرونا تا چی زمانی مقاومت می‌کنند؟

ژورنال ادویۀ طبیعی که بیشتر مطالب در مورد ویروس کرونا نشر می‌کند، روز ۱۸م ماه جون گزارش داد که باید از مفکورۀ برخی‌ها برای تمدید مقررات فاصله اجتماعی و به اجرا گذاشتن محدودیت‌ها حمایت شود.

بیمار کووید-۱۹ در امریکا

تا اکنون هیچ پاسخی در دست نیست که بیماران کووید-۱۹، پس از یک مرتبه ابتلا، بار دوم به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند. در مورد مقاومت بدن آن‌ها هم چیزی گفته نشده است.

دانشمندان برخی کشورهای دیگر می‌خواهند در یابند که انتی بادی ضد ویروس کرونا در وجود برخی انسان‌ها، باقی می‌ماند یا اینکه از بین می‌رود.

در اینجا بحث اجرای سندی تحت نام "پاسپورت ایمنی" مطرح می‌شود.

یعنی کسانی که یکبار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، به فرض این که آن‌ها در برابر بیماری کووید-۱۹ معافیت دارند، می‌توانند به کار بروند و حتی سفر کنند.

انتی بادی یک نوع پروتین مشخص است که در بدن انسان تولید می‌شود و مقاومت را با شناسایی و سرکوب اشیای خارجی از جمله ویروس‌ها بلند می‌برد.

دانشمندان از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا می‌پرسند که آیا هر انسان مبتلا شده به ویروس کرونا شامل آنانی که علایم بیماری کووید-۱۹ در وجود آن‌ها دیده می‌شود و آنانی که علایم نشان نمی‌دهند، انتی بادی تولید می‌کند یا نه؟

تحقیق‌کننده‌ها همچنان برای تعیین اینکه انتی بادی در داخل بدن بیماریکه صحت‌یاب شده، تا چه مدتی باقی می‌ماند، مطالعه می‌کنند.

تحقیق‌کنندگان در گروه طبابت طبیعی می‌گویند، شواهد فزایندهٔ نماینگر آن اند که اشخاص بدون نشان دادن علایم بیماری کووید-۱۹می‌توانند ویروس را به‌طور مؤثر سرایت دهند و موجودیت چنین سرایت دهندهٔ خاموش ویروس موجب دشواری در جلوگیری از همه‌گیری این ویروس نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

آن‌ها می‌افزایند که درک ما از واکنش مقاومت بدن افرادی که وجود شان در برابر ویروس کرونا علایم نشان نمی‌دهند، محدود است.

در ضمن، مطالعهٔ دومی توسط تحقیق کنندگان در ایالات متحده می‌گوید، حتی انتی بادی پائین در بدن هم می‌تواند انسان را از ویروس کرونا نگهدارد.

این مطالعه هم در ۱۸ م ماه جون در ژورنال ادویۀ طبیعی به نشر رسیده است.

بعد از ارزیابی این مطالعات، انگیلا راسموسین ویروس شناس در پوهنتون کولمبیا به نیویارک تایمز گفته، به نظر می‌رسد که سطح پائین انتی بادی در انسان‌ها دارای توانایی خنثی سازی قوی را دارد.

اما به گفتهٔ خانم راسموسین این سطوح پایین "لزوماً مشخص نمی‌کنند که آیا بیمار از ابتلای مجدد به این ویروس محافظت می‌شود یا نه؟

آرشیف

یافته‌های مطالعات در ایالات متحده همچنان پیدا کرده‌اند که اشخاص بدون علایم، ویروس کرونا را زودتر انکشاف می‌دهند و اما این کار را نسبت به افرادی که علایم داشته اند، طولانی‌تر انجام می‌دهند.

او می‌گوید، این یافته‌ها خیلی جالب اند، زیرا این مطالعه می‌گوید، بیماران بدون علایم واقعاً توانایی سرایت ویروس را بیشتر دارند.

اما با آن هم دانشمندان می‌گویند، کار زیاد نیاز است تا پیدا شود که آیا افراد دیگر می‌توانند از سرایت ویروس افراد که بدون علایم اند، مبتلا شوند؟

آکیکو ایوازاکی، متخصص در پوهنتون یایل می‌گوید، تحقیقات در آینده واضح خواهد کرد که آیا سرایت دهندگان بدون علایم در اوج بیماری که دارند ویروس را انتقال می‌دهند و یا در باقی جریان بیماری؟