قصر سفید: امریکا متعهد به مبارزه با هراس افگنی در افغانستان است

قصر سفید

قصر سفید استراتژی امنیت ملی رئیس جمهور بایدن را نشر کرده است.

در این استراتژی که ناوقت روز گذشته نشر شده، به افغانستان نیز اشاره شده و نشان می‌دهد که امریکا پس از خروج نیروهایش از این کشور هم متعهد به مبارزه با هراس افگنی در افغانستان است.

در این استراتژی ۴۸ صفحه‌ای نوشته شده است: "امریکا برای حفاظت از کشور و مردم خود در مقابل تهدیدات هراس‌افگنی ثابت قدم است و زمانی که تهدیدهای هراس افگنی زیاد می‌شود، همین گونه باید برخورد ضد تروریستی آنان نیز تغییر کند."

در این استراتژی نوشته شده، هر چند نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شدند، اما ایالات متحده به توانایی‌هایش برای جنگ در برابر القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی باور دارد.

این استراتژی از کشته شدن ایمن الظواری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل به عنوان مثال یاد کرده و افزوده است: "امریکا با این عملیات نشان داد که حتماً اطمینان حاصل می‌کند که افغانستان به هیچ عنوان به پناه‌گان امن حملات تروریستی در برابر امریکا و متحدانش مبدل نمی‌شود."

بیشتر در این باره: جو بایدن: دهشت افگنان در هر جای که باشند از بین برده می‌شوند

استراتژی امنیت ملی رئیس جمهور بایدن نشان می‌دهد که با توجه به موجودیت تهدیدات هراس‌افگنی در خاک افغانستان، احتمال حملات بیشتر امریکا در خاک این کشور وجود دارد.

افزون بر این، در این استراتژی، طالبان مجبور شده اند در قبال وعده‌های خود در مبارزه با تروریزم پاسخگو باشند.

در این باره از طالبان پرسیدیم، اما هیچ مقام مسئول آنان پاسخ نداد.

در استراتژی امنیت ملی رئیس جمهور بایدن نیز مشخص است که تهدید تروریزم تغییر کرده و تهدید القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از افغانستان و خاورمیانه به آسیای جنوبی، شرقی و افریقا گسترش یافته است.

اما در این راهبرد همچنین تایید شده که ایالات متحده برای نابودی تمامی گروه‌های تروریستی که به ایالات متحده و شهروندان آن حمله می‌کنند و یا به مراکز دیپلماتیک و نظامی آن در خارج از این کشور حمله می‌کنند، از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.

در همین حال وزارت خارجۀ امریکا طالبان را متهم کرده که به تعهدات خود با افغانان در بارۀ رعایت حقوق بشری و دیگر بخش‌ها عمل نکرده اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ند پرایس، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران هشدار داد، اگر وضعیت تغییر نکند، عواقب بدی خواهد داشت و بهای آنرا طالبان خواهند پرداخت: "طالبان به تعهد خود عمل نکرده اند، ما چندین بار این موضوع را گفتیم که پالیسی طالبان در بارۀ زنان و دختران عمل خلاف حقوق بشر است. تا زمانی که طالبان به فشارهای خود بر زنان و دختران افغانستان ادامه دهند، روابط طالبان با دیگر جهان هم خراب می‌شود."

اما طالبان بارها گفته اند که حقوق تمام شهروندان افغانستان تأمین است، ادعایی که با انتقادهای زیادی در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شده است.

وزارت خارجۀ امریکا به روز سه‌شنبه بخاطر برخورد نادرست طالبان با زنان، بر طالبان تحریم‌های تازه وضع کرد که بر اساس آن، محدودیت‌های ویزه برای برخی از مقام‌های طالبان که دختران و زنان را از حقوق اساسی‌شان در افغانستان محروم کردند، اعمال کرد.

بیشتر در این باره: امریکا تعزیرات تازه بر طالبان وضع کرد

اما در واکنش به این کار، وزارت خارجۀ طالبان روز چهارشنبه گفت، این گونه اقدامات جلو بهبود روابط را می‌گیرد.