لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

امریکا تعزیرات تازه بر طالبان وضع کرد


آرشیف، شماری از مقام‌های طالبان
آرشیف، شماری از مقام‌های طالبان

امریکا به مناسبت روز جهانی دختران تعزیرات تازه بر طالبان وضع کرد و ملل متحد یکبار دیگر از آن‌ها خواست که مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بگشایند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا شب گذشته به مناسبت روز جهانی دختران منع صدور ویزه برای شماری از رهبران طالبان و مقاماتی را اعلان کرد که با سیاست‌های افراطی خود حقوق زنان را نقض کرده‌اند.

وی گفت که افغانستان از یک سال به این‌سو یگانه کشور جهان است که دختران بالاتر از صنف ششم در آن از ادامه آموزش به گونه سیستماتیک محروم شده‌اند.

یازدهم اکتوبر همه ساله از سوی ملل متحد چون روز جهانی دختران با این هدف تجلیل می‌شود که توجه جهانیان به پیشرفت دختران و حل مشکلات آن‌ها معطوف شود.

آرشیف، شماری از دانش‌آموزان دختر که از مکتب به خانه برگشته اند.
آرشیف، شماری از دانش‌آموزان دختر که از مکتب به خانه برگشته اند.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد به این مناسبت دیروز یکبار دیگر از طالبان خواستار شد تا محدودیت بر آموزش دختران را دور کنند.

وی در تویت خود نوشت که ادامه محروم ساختن دختران از آموزش در افغانستان او را شدیداً نگران کرده است.

آقای گوترش افزود که محروم ساختن دختران از آموزش خود این دختران و افغانستان را خسارمند می‌سازد که به انرژی و سهم‌گیری این دختران نیازمند است.

از برگشت طالبان به قدرت بیش از یک سال می‌گذرد، هرچند دختران و زنان به پوهنتون‌ها می‌روند، ولی دختران بالاتر از صنف ششم هنوز اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده‌اند.

اگرچه مقامات طالبان بارها گفته اند که با تعلیم دختران مخالف نیستند و روی طرزالعملی برای آموزش دختران متوسطه و لیسه کار می‌کنند، ولی هنوز از پیشرفت در این باره خبری نیست.

به نظر می‌رسد که دستور تعطیل آموزش دختران بالاتر از صنف ششم از سوی رهبری طالبان صادر شده‌است.

طالبان خود هم در این مسئله دچار اختلافات اند. برخی به فرضیت آموزش برای مردان و زنان تأکید می‌کنند، ولی دیگران به این نظر اند که آموزش روا یا مباح است و در صورت تعارض دستور رهبری واجب است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG