بنیت: وضعیت حقوق بشری در افغانستان بسوی بدتر شدن روان است

آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، پس از بازگشت از اینکشور، نخستین گزارشش را به اجلاس عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته به وقت کابل ارائه کرد.

ریچارد بنیت، وضعیت زنان و دختران، اقلیت‌ها، فعالان مدنی و خبرنگاران را در افغانستان نگران کننده دانست و گفت که این وضعیت قابل پذیرش برای هیچ کسی نیست: "به صورت عمومی، از دیدگاه حقوق بشری، وضعیت به سوی بدتر شدن روان است. به صورت مشخص، افغانستان تقریباً بدترین کشور جهان برای زنان و دختران است."

در اجلاس دیروز (۴ عقرب) نماینده‌های تمامی کشورهای که سخنرانی کردند، خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان شدند، به استثنای نماینده‌های چین و روسیه.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان گفت که هیچ توجیه دینی برای بسته ماندن مکتب‌های دخترانه وجود ندارد.

او بسته ماندن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم را برای بیش از ۴۰۰ روز اقدام غیر قابل پذیرش دانست.

بنیت در بخش دیگر، وضعیت اقلیت‌ها در افغانستان را نگران کننده خواند و گفت که طالبان در پاسخ به حملات در برابر اقلیت‌ها و محافظت از آنها ناکام شده اند.

نصیر احمد فایق نماینده حکومت مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست دیروز چهارشنبه (۴ عقرب) گفت که باید در مورد قتل و شکنجه گروه‌های مختلف توسط طالبان، تحقیق گسترده صورت گیرد:
" قتل‌ها و شکنجه‌های انتقام جویانه و برخورد غیرانسانی، بازداشت نیروهای پیشین امنیتی، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و اعتراض کننده‌ها، نشاندهنده تخطی گسترده از قانون بین‌المللی حقوق بشری است."

نصیر احمد فایق نماینده حکومت مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیر احمد فایق همچنان چندین پرسش را در مورد تحقیق مستقلانه در مورد تخطی‌های حقوق بشری، شکنجه و یا قتل احتمالی اسیران جنگی در پنجشیر و چند مسئله دیگر از ریچارد بنیت مطرح کرد اما بنابر کمبود وقت، پرسش‌ها بی‌پاسخ ماندند.

ریچارد بنیت در جریان ارائه گزارشش گفت که بر اساس اسناد موثق، قتل‌های فراقانونی از اسیران جنگی در پنجشیر توسط طالبان صورت گرفته.

او خواست که تحقیق مستقلانه در مورد این گونه قتل‌ها و همچنان بازداشت و کشته شدن نیروهای پیشین امنیتی که سازمان عفو بین‌الملل پارسال در مورد آن گزارش داد، صورت گیرد.

بیشتر در این باره: یوناما: گزارش های ادعای قتل زندانیان در پنجشیر موثق به نظر می‌رسد

حکومت طالبان با یافته‌های ریچارد بنیت در ولایت پنجشیر موافق نیست.

وزارت خارجه طالبان دیشب با نشر اعلامیۀ تلویحاً به اظهارات ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان واکنش نشان داده و با نشر اعلامیۀ آنچه پالیسی موسسات تحقیقاتی زیر چتر سازمان ملل متحد خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در اعلامیه گفته شده که حکومت طالبان برای نهاد ها و افرادی که وظیفه نظارت برحقوق بشر را دارند، شرایط بی طرفانه تحقیق را فراهم کرده است.

اما در این اعلامیه انتقاد شده که "برخی افراد برخلاف موازین حقیقت‌یابی گزارش‌های در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان تهیه می‌کنند که اعتماد نهاد های مربوطه خود را زیر سوال می‌برند."

بیشتر در این باره: میرویس آشفته: طالبان همۀ حقوق فردی و اجتماعی زنان را پامال کرده اند

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان که ماموریتش در ۱۵ میزان برای یکسال دیگر تمدید شد، دیروز گفت که دیدار‌هایش با مقام‌های طالبان در سطح معاون رئیس الوزرا، سرپرست وزارت خارجه و سایر مقام‌های آنها بوده، اما آقای بنیت افزود که در سفر اخیرش به افغانستان با ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان دیدار نکرده است.