لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

دیدبان حقوق بشر: زنان مقاومت‌گران اصلی در برابر طالبان اند


آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل

دیدبان حقوق بشر با نشر گزارش تازه‌اش، زنان افغان را مقاومتگران اصلی در برابر طالبان دانسته است.

در گزارش که دیروز (۲۰ میزان) نشر شد، آمده است که زنان به صورت خستگی ناپذیر به اعتراض‌ها در بیش از یک سال گذشته ادامه داده اند تا حقوق بنیادی برای‌شان داده شود.

در ادامه آمده که با حاکمیت دوباره طالبان در تابستان گذشته، زنان افغان برای مساوات، حقوق، عدالت و صلح مبارزه کرده اند.

دیدبان حقوق بشر همچنان گفته است، اعتراض‌ها و مبارزه زنان با وجود لت‌وکوب شدید، بازداشت، توقیف و حتی آدم ربایی از سوی طالبان، در نزدیک به ۱۴ ماه گذشته ادامه داشته است.

در گزارش آمده که زنان در بیشتر این تظاهرات شعار سر داده اند که "نان، کار و آزادی" می‌خواهند.

آرشیف - پس از اینکه چندین بار اعتراض صلح آمیز خیابانی زنان از سوی افراد طالبان سرکوب شد، زنان در کابل در یک خانه دست به اعتراض زدند و خواستار نان، کار و آزادی شدند August 15 2022
آرشیف - پس از اینکه چندین بار اعتراض صلح آمیز خیابانی زنان از سوی افراد طالبان سرکوب شد، زنان در کابل در یک خانه دست به اعتراض زدند و خواستار نان، کار و آزادی شدند August 15 2022

در لندن، لیز تراس صدراعظم بریتانیا، وضعیت زنان و دختران را در افغانستان نگران کننده دانسته و چهارشنبه (۲۰ میزان) در نشست پارلمان کشورش گفت که تلاش می‌کنند تا کمک‌های مالی برای زنان و دختران در افغانستان افزایش یابد: "آنچه در افغانستان واقع می‌شود، خیلی‌ها نگران کننده است. هراس دارم که شاید تمامی حقوق و فرصت‌ها برای زنان و دختران افغان عقبگرد بزرگ داشته باشد. چیزی را که ما انجام داده ایم همین بوده که مطمئن شویم بودجه کمک ما برای زنان و دختران احیا شود. وزیر خارجه خوشحال خواهد شد که با گروهی برای اقدام‌های بعدی در این مورد گفت‌وگو کند."

هیدر بار: اکنون احساس می‌شود که جهان افغانستان را کاملاً فراموش کرده است.

در عین روز، هیدر بار مسئول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر، گفت که جهانیان افغانستان را فراموش کرده اند.

او در پیامی به رادیو آزادی، بحران بشری و وضعیت حقوق بشر در افغانستان را خیلی نگران کننده عنوان کرد: "پیش از آغاز جنگ اوکراین هم تمایل ناامید کننده از سوی بسیاری رهبران جهان احساس می‌شد که بحران افغانستان را فراموش کرده اند. چیزی که خیلی به گونه تحقیر آمیز پس از فرستادن نیروی نظامی برای آنها پایان یافت. اکنون احساس می‌شود که جهان افغانستان را کاملاً فراموش کرده است. در حالی که وضعیت حقوق بشری افغانستان به سوی بدتر شدن روان است و بحران بشری هم در افغانستان حل ناشده باقی مانده."

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

یک روز پیشتر از این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بی‌توجهی به افغانستان انتقاد کرده و گفته بود، طوری به نظر می‌رسد که افغانستان در اصل وجود ندارد.

بورل گفته که جنگ اوکراین نباید باعث فراموشی افغانستان در سطح بین‌المللی شود.

شماری از کشورهای جهان خواهان تعامل با طالبان استند، اما مشروط بر اینکه آنها حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را رعایت کنند، حکومت همه شمول تشکیل دهند و هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نشود.

در نزدیک به ۱۴ ماه گذشته، هیچ کشوری حاضر نشده تا حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد و در کنار آن تحریم‌ها هم طالبان را بیشتر در انزوا قرار داده است.

همین سه شنبه، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به مناسبت روز جهانی دختران منع صدور ویزه برای شماری از رهبران طالبان و مقام‌های آنها را اعلام کرد و گفت که طالبان با سیاست‌‌های افراطی‌شان حقوق زنان را نقض کرده‌ اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG