نماینده سازمان ملل در افغانستان به ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان تاکید کرده است

روزا اتنبایووا نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان

نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان ، روی ایجاد فرصت های کاری در این کشور تاکید کرده است.

بیکاری یکی از مشکلات عمده فرار وی مردم در این کشور است.

سازمان بین المللی کار در اوائل امسال میلادی گفته بود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان صد ها هزار نفر در این کشور بیکار شده اند.

صدیق الله باشندۀ شهر کابل است. او از مشکلات زنده گی سخن می زند:
« بسیار از زندگی خسته شدیم ،ناامید شدیم و نمی توانم که خواسته های خانوادۀ خود را برآورده سازم»

او پیش از بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ آگست پارسال در افغانستان در یک شرکت خصوصی در کابل کار می کرد. صدیق الله همچنان میگوید:

« فعلاً بیکار و بی سرنوشت هستم. به مشکلات اقتصادی فراوان دچار هستیم. زندگی بسیار سخت می گذرد ، مواد خوراکه قیمت است. از یک طرف آمدن زمستان است و مواد سوخت هم قیمت است، نمی دانم که زمستان را چگونه سپری خواهیم کرد.»

مانند صدیق الله شماری زیادی از افراد در افغانستان از بیکاری شکایت می کنند.

در جریان یک سال اخیر به تعداد افراد بیکار در افغانستان افزوده شده و جوانان زیادی در کنار جاده در انتظار یافتن کار می ایستند

منصور قریشی یکی دیگر از باشندگان کابل می گوید که در وزارت معادن و پترولیم کار می کرد اما وظیفه اش را پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان از دست داد.

« حالا نه راه عاید داریم و نه امید داریم که برویم یک جای کار کنیم. به امارات سلامی می گوییم که ما هم مسلمان هستیم ، ما هم انسان هستیم و ما هم در این خاک زندگی می کردیم ، می کنیم و خواهیم کرد. ما حق وظیفه اجرا کردن را باید داشته باشیم ولی حالا در هر ادارۀ که می رویم برای ما کار داده نمی شود.»

گزارش ها: ۶۵ درصد از تجارت های کوچک در افغانستان کارگران و کارمندان خود را از کار برکنار کرده اند

در همین حال روزا اتنبایووا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روی اشتغال زایی به خصوص برای جوانان در این کشور تاکید کرده است.

یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در رشته تویت های گفته است که اتنبایووا به تازگی در سفر به ولایت کاپیسا با اشاره به نیاز جدی برای ایجاد فرصتهای شغلی به جوانان، گفته است که افغان ها نباید احساس کنند که تنها گذاشته شده اند.

برنامۀ انکشافی ملل متحد دو هفته پیش در گزارشی گفته بود که تا اواسط امسال میلادی هفتصد هزار نفر در افغانستان وظایف شان را از دست داده اند.

بیشتر در این باره: آی او ام: ۶۵ درصد تجارت‌های کوچک کارمندان‌ شان را از کار اخراج کرده اند

پیش از این، سازمان بین المللی کار در ماه جنوری امسال گفته بود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیش از پنجصد هزار نفر در این کشور بیکار شده اند.

به گفتۀ این سازمان ، زنان آسیب های شدیدتری را متحمل شده اند.

کارمندان زن در بسیاری از ادارات در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان حضور ندارند.

حکومت سرپرست طالبان بار ها گفته است که برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش می کند و علت اصلی رکود اقتصادی در این کشور را منجمد ماندن میلیاردها دالر از ذخایر د افغانستان بانک در امریکا خوانده است.

هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است.

خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در اواخر آگست سال گذشته ، بسته شدن ، شرکت های خصوصی و موسسات خارجی از علت های عمدۀ افزایش بیکاری در این کشور خوانده می شود زیرا هزاران افغان با قوای بین المللی و در این نهاد ها کار می کردند.