سازمان ملل: محروم ساختن زنان از کار قانونی سبب دخیل شدن آنان در کاروبار مواد مخدر شده است

تصویر آرشیف: زنان معتاد و دخیل در کار و بار مواد مخدر در ولایت شبرغان

سازمان ملل متحد میگوید که با از دست دادن وظایف رسمی و فرصتهای کاری در افغانستان، حالا زنان بیشتر در کاروبار مواد مخدر دخیل شده اند.

این گزارش که به هدف مشخص شدن نقش زنان در کار وبار مواد مخدر و تاثیر پذیری آنان از مواد مخدر تهیه شده، در آن با (۹) زنی گفتگو شده که در بخشهای مختلف کاروبار مواد مخدر در افغانستان دخیل بوده اند.

این زنان به گزارشگران سازمان ملل متحد گفته اند که بناء به دلایل اقتصادی و اجتماعی در کاروبار مواد مخدر دخیل شده اند، اما علت عمده ادامه کار در این بخش مشکلات مالی بوده است.

در این گزارش تاکید شده که با محروم شدن زنان از کار در برخی ادارات رسمی دولتی و کار آزاد، آنان وادار خواهند شد که برای تمویل مالی خانواده شان به کارهای بدیل، از جمله کاروبار مواد مخدر رو بیاورند.

اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در این گزارش دریافته که زنان بیشتر در " انتقال مواد مخدر به خارج از کشور و توزیع مواد مخدر بالای معتادان از فعالیتهای معمول زنان دخیل در کاروبار مواد مخدر بوده است، اما روی هم رفته آنان در نوع آوری در تولید مواد مخدر، به شمول تولید هیرویین نیز دخیل شده اند. زنان همچنان در جذب افراد تازه به حلقه قاچاق و تولید مواد مخدر نیز نقش داشته اند."

زنان دخیل در کار و بار مواد مخدر می گویند که نبود پولیس های زن در سرحدات و پوسته های تلاشی به آنان فرصت داده است تا بیشتر و بهتر مواد مخدر را انتقال بدهند

از میان (۹) قاچاقبر زن، هشت تن آنان به گزارشگران سازمان ملل متحد گفته اند که در زمان حاکمیت طالبان قاچاق مواد مخدر برای شان آسان تر شده است، زیرا پولیس زن در سرحدات و شهرها وجود ندارد و آنان از سوی نظامیان طالبان مورد تلاشی بدنی قرار نمیگیرند.

خواستیم در رابطه به دخیل شدن بیشتر زنان در کاروبار مواد مخدر و نبود پولیس زن برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر توسط زنان٬ نظر حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

وزارت داخله افغانستان حاضر نشد تا به سوالات در مورد فعالیت قاچاقبران زن و نبود پولیس زن در سرحدات و پوسته ها پاسخ بدهد

سمینه یادگاری روانشناس در بخش تداوی معتادان میگوید، زنان بناء به دلایل اقتصادی و روابط اجتماعی در دام مافیایی مواد مخدر قرار میگیرند.

" خانمهای که روی زمینها به عنوان کارگر کار میکنند آهسته آهسته بلد میشوند که از این مواد و کشت که میکنند چگونه پول به دست بیاورند. مسئله دیگر آن روابط عاشقانه که بین دختران و پسران در کابل اتفاق می افتاد، دختران را به یک شکل به حلقه قاچاق و مصرف مواد مخدر میکشاند. قاچاقبران تلاش میکنند دخترانی که خیلی بالای شان شک قاچاق مواد مخدر نمیشود، آنان را به نحوی با خود داشته باشند."

در آخرین گزارشی که در سال ۱۳۹۹ از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر حکومت جمهوری مخلوع اعلان شد، از میان یک هزار و (۱۷۹) فرد متهم به قاچاق مواد مخدر در یک سال، (۳۵) آنان زنان بوده اند.

وزارت داخله حکومت طالبان به تازه گی اعلان کرده که در یک سال گذشته حدود دو هزار قاچاقبر و فروشنده مواد مخدر را دستگیر کرده اند، اما گفته نشده که چند تن آنان زنان بوده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا