اوتونبایوا: اعضای شورای امنیت ملل متحد در پیوند به سیاست طالبان در برابر زنان متحد شوند

رزا اوتونبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما"

رزا اوتونبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" بر متحد شدن شورای امنیت در برابر به گفتهٔ او محدودیت‌های ظالمانهٔ طالبان بر زنان و دختران و نقض حقوق بشری تأکید کرد.

خانم اوتونبایوا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفته است، اعضای شورای امنیت باید در برابر سیاست طالبان که به اساس آن افغان‌ها به ویژه دختران و زنان از حقوق اساسی‌شان دور می‌شوند، متحد شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه در پشت‌ درهای بسته در مورد تحصیل و کار زنان در افغانستان نشست برگزار کرد.

در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع آرا از طالبان خواست تا تحریم‌های ظالمانه بر دختران و زنان را لغو کنند.

اعضای دایمی شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه و اعضای مؤقت آلبانیا، برازیل، اکوادور، گابن، مالتا، سوئیس، امارات متحده عربی و جاپان به این اعلامیه رأی مثبت دادند.

اما دو کشور روسیه و چین اعضای دایمی شورای امنیت و موزمبیق و گانا اعضای دوره‌یی این سازمان رأی منفی داده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد که موضوع حقوق زنان در داخل شورای امنیت نیز شکار مسایل سیاسی و اختلاف کشورها است.

نشست شورای امنیت ملل متحد. عکس از آرشیف

با در نظرداشت همین اختلاف‌ها در نشست شورای امنیت، رزا اوتونبایوا رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است، متحد بودن شورای امنیت در برابر حقوق زنان و دختران و در برابر نقض حقوق از سوی طالبان مهم است.

پیش از این نیز چین و روسیه به دلیل اختلاف نظر با ایالات متحده آمریکا مواضع مخالفی را در قبال افغانستان اتخاذ کرده بودند.

با این حال، رئیس یوناما بار دیگر تأکید کرد که حذف دختران و زنان افغان از تحصیل، کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی توسط طالبان نقض جدی حقوق اولیه آن‌ها است و همه باید مخالفت خود را با آن تضمین کنند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، همه کشورها از جمله روسیه و چین، سیاست کنونی را در برابر دختران و زنان افغان اشتباه خوانده و خواستار تغییر آن شده‌اند، اما اقدامات عملی را که برای این تغییر لازم است، انجام ندادند.

باو وجود این همه، طالبان همواره تأکید کرده‌اند که آن‌ها همه حقوق افغان را در چارچوب شریعت داده‌اند.