نشریه بلومبرگ: مشکل تقسیم آب بین افغانستان و ایران٬ طالبان را به جنگ آماده کرده است

دریای هلمند که ایران خواهان حقابه خود از این دریا است

نشریه آنلاین بلومبرگ

  • نشریه آنلاین بلومبرگ آمریکا به بررسی اختلافات تقسیم آب بین افغانستان و ایران پرداخته است.

بر اساس نوشته این مقاله، در اواسط ماه می ، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مقامات طالبان را تهدید کرد که توافقنامه آب هلمند را اجرا کنند، در غیر این صورت عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

دراین مقاله می خوانیم که یک هفته پس از هشدار رئیس جمهور ایران، درگیری در مرز ایران و افغانستان رخ داد که در آن دو تن از نیروی های مرزی ایران و یک تن از سربازان طالبان کشته شدند.

بر اساس این مقاله، نمایندگان ایران و طالبان در مورد ادامه تلاش‌های دیپلوماتیک و پیشرفت‌هایی در مورد توافق هلمند صحبت کردند، اما نویسنده به نقل از یکی از مقامات طالبان گفته است که طالبان نیز برای جنگ با ایران آماده می‌شوند.

این مقام طالبان به شرط فاش نشدن نامش به بلومبرگ گفته که طالبان صدها موتر نظامی و بمب‌گذاران انتحاری را برای درگیری احتمالی با ایران آماده کرده‌اند.

سخنگویان طالبان به پرسش های بلومبرگ در این باره پاسخی ندادند، اما پیش از این گفته بودند که مناقشه آب با ایران از طریق گفتگو قابل حل است.

نشریه آنلاین جوریست

  • جوریست Jurist ، یک نشریه آنلاین، به مشکل بی خانمانی افغانهایی در بریتانیا که پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان از افغانستان تخلیه شده اند، پرداخته است.

نویسنده مقاله نگفته است که چقدر افغان با مشکل بی خانمانی در بریتانیا مواجه هستند، اما بر اساس ارزیابی دولت، این نشریه نوشته است که از هر پنج افغان که در هوتل ها زندگی می کنند، یک نفر جایی برای اقامت ندارد.

بر اساس نوشتهء این مقاله، دولت بریتانیا شروع به بیرون کردن افغان‌ها از هوتل‌ها کرده و این فشار را بر شوراهای محلی که وظیفه یافتن خانه برای پناهجویان را به پیش می برند ، افزایش داده است.

در ماه می گذشته، مقامات بریتانیا گفتند که حدود ۸۰۰۰ افغان در هوتل ها زندگی می کنند و در آن زمان به آنها تا پایان ماه اگست مهلت دادند تا برای خود خانه پیدا کنند.

پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، بریتانیا حدود ۲۴۶۰۰ افغان را به آن کشور منتقل کرد.

در میان آنها افغانهای که با نیروهای بریتانیایی کار کرده اند و خانواده های شان نیز شامل می شوند.