خواست سازمان همکاری اسلامی؛ حکومت طالبان باید به تصمیم خود مبنی بر منع کار و آموزش زنان تجدید نظر کند

زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان

به ادامه محکوم کردن اقدامات طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان و خواست‌ها در مورد توقف این اقدامات‌، سازمان همکاری اسلامی به تازه گی از حکومت طالبان در افغانستان خواسته که بر تصمیم خود مبنی بر منع کار و آموزش زنان و دختران تجدید نظر کند.

طارق علی بخیت، معاون سرمنشی عمومی سازمان همکاری‌ اسلامی و نماینده ویژهٔ این سازمان برای افغانستان این سخنان را روز پنجشنبه « ۸ سنبله» در حاشیه نخستین روز ۵۰مین نشست وزیران خارجهٔ سازمان همکاری‌ اسلامی، در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان مطرح کرده‌است.

سازمان همکاری اسلامی در صفحهٔ اکس (تویتر سابق) خود نوشته که در این دیدار در کنار چگونگی تطبیق قطعنامه‌های این سازمان در افغانستان، پیرموان هراس‌افگنی، مواد مخدر و وضعیت اقتصادی و بشری این کشور نیز بحث و گفت‌وگو شده‌است.

بیرق های کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی

با آن‌که در روز نخست نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در یاوندی مرکز کامیرون در مورد افغانستان صحبت نشد، اما انتظار می‌رود که روز جمعه در روز دوم و آخر این نشست در مورد وضعیت افغانستان نیز بحث صورت گیرد.

گزارش شده است که در آغاز این نشست حین گرفتن عکس دسته‌جمعی وزیران خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی، به امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان اجازه داده نشده‌است.

فاطمه اعتمادی: گروهی‌که در افغانستان حاکم است، با اقدامات خود اسلام را دین وحشت و بد معرفی می‌کند

هرچند سازمان همکاری اسلامی در این مورد چیزی نگفته، اما در تصویر منتشر شده از سوی سازمان همکاری اسلامی از وزرای خارجه این سازمان، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به چشم نمی‌خورد.

در نشست سال ۱۴۰۰ سازمان همکاری اسلامی که در اسلام‌آباد برگزار شده بود نیز به امیرخان متقی اجازه حضور در عکس دسته‌جمعی داده نشده بود و در آن زمان نیز این موضوع به سرخط رسانه‌های اجتماعی مبدل شد.

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بستند و بعدا به زنان و دختران اجازه ندادند کار کنند و به نهاد های تحصیلات عالی بروند.

اما شماری از فعالین حقوق زن می‌گویند، طالبان با تعبیر اشتباه از اسلام با گذشت هر روز زنده‌گی را بالای زنان سخت‌تر می‌کنند و مدعی اند که کشورهای اسلامی نیز در این زمینه مسئولیت‌پذیر نیستند.

فوزیه وحدت فعال حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت: "این مسئولیت کشورهای اسلامی بود و است تا بالای طالبان فشار وارد می‌کرد که به کدام اساس از قرآن سوء استفاده می‌کنند؟ زنان را خانه‌نشین کرده و در سه سال سال گذشته از تمام حقوق‌شان آن‌ها را محروم کرده، این مسئولیت آن‌ها است، اما متأسفانه آن‌ها تنها اعلامیه پخش می‌کنند و اقدام عملی نکردند."

فاطمه اعتمادی، یک فعال دیگر حقوق زنان به رادیو آزادی گفت: "گروهی‌که در افغانستان حاکم است، با اقدامات خود اسلام را دین وحشت و بد معرفی می‌کند، دین اسلام را به گونه معرفی کرده که مردم در آن نفس کشیده نمی‌تواند و مردم با قوانین سخت و جدی در آن مواجه می‌باشد، توقع ما از سازمان همکاری اسلامی این است تا به جای منفعت سیاسی حداقل قوانینی را که اسلام به آن اشاره کرده‌است در نظر بگیرند، اگر طالبان نمی‌دانند همکاران‌شان به آن‌ها بفهمانند."

سازمان همکاری‌ اسلامی پیش از این نیز در مورد آموزش و کار زنان و تأمین حقوق آن‌ها تأکید ورزیده است، اما طالبان نه‌تنها این‌که تصمیم خود را تغییر نداده، بلکه محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان را شدت بخشیده‌اند.