نگرانی یونسکو از محدودیت آموزش دختران در افغانستان؛ « ادامه این روند میلیون‌ها دختر را تحت تاثیر قرار می‌دهد»

یکی از مکاتب دخترانه در ولایت فراه که در نتیجه وضع محدودیت های طالبان مسدود شده است.

در ادامه نگرانی از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، ادارهٔ آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) می گوید اگر این ممنوعیت تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد، بیش از ۴میلیون دختر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

یونسکو این مطلب را ناوقت روز جمعه به مناسبت ۱۱ اکتوبر روز جهانی دختر در صفحه ایکس «توییترسابق »خود با اشاره به محدودیت های طالبان بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم تا تحصیلات عالی آن در پوهنتون بیان کرده است.

این ادارهٔ سازمان ملل متحد گفته که در حال حاضر ۱.۴ میلیون دختر در افغانستان از آموزش محروم اند.

در عین حال، کمیته سویدن برای افغانستان نیز به مناسبت این روز گفته ، برعلاوه این رقم دخترانی اند که هرگز به مکتب نرفته اند و از فقر و جنگ رنج می برند و به دلیل قاعده های مضر جنسیتی از آموزش دور نگه داشته شده اند.

طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بستند.

این کمیته روز جمعه نیز در صفحه اکس خود تاکید کرده که نیاز مبرم به سرمایه گذاری در بخش معارف در افغانستان وجود دارد.

یک سازمان مستقل به نام فمینا که از مدافعان حقوق بشر و سازمان های زنان در خاورمیانه و شمال افریقا حمایت می کند، جنایات طالبان بر دختران و زنان افغان را بی پیشینه خوانده است.

این سازمان در ناوقت جمعه در صفحه اکس «توییترسابق» خود نوشته که دختران افغان هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند و صدای آنها جرم تلقی می شود.

در عین حال، میلانی جولی وزیر خارجه کانادا می گوید که این کشور متعهد است که بر اساس قوانین بین المللی طالبان را به دلیل تبعیض جنسیتی پاسخگو بسازد.

او روز شنبه در صفحه ایکس «توییتر سابق» خود نوشته: " زنان و دختران در افغانستان با مشکلات غیرقابل تصوری روبرو هستند و از آنها باید دفاع شود."

میلانی جولی وزیر خارجه کانادا

شماری از دختران افغان نیز می گویند که سرنوشت شان با تاریکی روبرو است.

دو دختر ساکن کابل و ننگرهار که نمی‌خواهند نام های شان به دلیل حساسیت موضوع در گزارش ذکر شود وبه دلیل محدودیت‌های حکومت طالبان از آموز محروم اند به رادیو آزادی گفتند:

«ما نتوانستیم به آرزو های خود برسیم، زیرا وضعیت روز به روز بدتر می شود و محدودیت های بیشتری بر دختران افغان اعمال می شود.»

انتشار قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان که درماه اگست امسال توشیح شد محدودیت های بیشتری بر زنان و دختران وضع کرده است

«می خواستم داکتر یا معلم شوم. اما طالبان ما را اجازه ندادند و ما دیگر درس نخواندیم..»

حکومت طالبان پس از روی کار آمدن در اگست ۲۰۲۱ ابتدا مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بست و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ دختران را از رفتن به پوهنتون منع کرد.

سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان های بین المللی بارها از طالبان خواسته اند که این ممنوعیت را بردارند و به همه دختران اجازه آموزش دهند، اما حکومت طالبان موضع خود را در این باره تغییر نداده است.

حکومت طالبان برعلاوه دختران و زنان را از کار در بسیاری اداره های دولتی و تمامی اداره های غیردولتی،تفریحگاه ها ،ورزشگاه و سفر بدون محرم در مسیر های طولانی منع کرده است و اخیرا در قانون جدید امر به معروف و نهی ازمنکر حکومت طالبان چهره و صدای آنان نیز عورت خوانده شده است.

این محدودیت‌های طالبان در داخل و خارج از کشور با محکومیت گسترده‌ای روبرو شده، اما حکومت طالبان همواره ادعا کرده‌ که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی در افغانستان تامین است ، ادعایی که مورد قبول زنان افغانستان و جامعه جهانی نیست.