تلاش برای بهبود ارائه خدمات صحی در افغانستان؛ اتحادیهٔ اروپا کمک ۳۱ میلیون یورو را اعلان کرد

تصویر آرشیف: داخل یکی از شفاخانه ها.

اتحادیۀ اروپا ۳۱ میلیون یورو کمک مالی را برای ارائه خدمات صحی در افغانستان اعلام کرده است.

این اتحادیه در خبرنامه ای روز پنجشنبه (۳ عقرب) گفت که ۱۶ میلیون یورو را به سازمان جهانی صحت و ۱۵ میلیون یورو را به صندوق جمعیت ملل متحد برای بهبود ارائه خدمات صحی با کیفیت در زمینۀ درمان امراض غیر ساری و گسترش خدمات صحت باروری، نسایی ولادی و عرضه خدمات صحی اساسی به اطفال و نوجوانان در افغانستان اختصاص داده است.

در ادامه گفته شده که به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی اساسی در این کشور در هر دو ساعت یک مادر جان خود را از دست می دهد و این بلندترین رقم مرگ و میر مادران هنگام زایمان در جهان است.

به گفتۀ اتحادیۀ اروپا ، فقط ده درصد زنان به خدمات صحی اساسی در افغانستان دسترسی دارند.

در خبرنامۀ این اتحادیه همچنان گفته شده است که ۲۵ درصد افغان ها در مناطق دورافتاده و محروم از خدمات صحی زندگی می کنند.

بیرق های کشور های عضو اتحادیه اروپا

در حالی از کمک تازه در بخش صحی در افغانستان خبر داده می شود که بسیاری مردم در این کشور از نبود و یا کمبود خدمات صحی در مناطق خود شکایت دارند.

شفیق الله یک باشندۀ ولسوالی چهارچینو ولایت اورزگان به رادیو آزادی گفت که در مرکز این ولسوالی هیچ کلینیک صحی وجود ندارد و مردم از خدمات صحی محروم اند.

در هر دو ساعت یک مادر جان خود را از دست می دهد و این بلندترین رقم مرگ و میر مادران هنگام زایمان در جهان است.

اتحادیۀ اروپا می گوید که افغانستان به طور فزاینده گرفتار امراض غیرساری است که تقریباً ۵۰ درصد تمام مرگ و میر ناشی از این امراض است و نصف قربانیان زنان اند.

داکتر سید حبیب آروال سابق رئیس کنترل امراض غیرساری در وزارت صحت عامۀ افغانستان و عضو شبکۀ جهانی کنترل این امراض در پوهنتون هاروارد ایالات متحده به این باور است که اگر از کمک های تازه در بخش صحی در افغانستان به گونۀ موثر استفاده شود ، در زمینۀ بهبود خدمات صحی تغییرات مثبت ایجاد خواهد شد:

«میدانیم که امراض غیرساری یک چالش بزرگ صحت عامه در تمام دنیا نه تنها در افغانستان می باشد، یعنی در تمام دنیا تقریباً چهل تا پنجاه فیصد تمام مرگ ها را همین امراض غیرساری تشکیل می دهد. در افغانستان متاسفانه در این مورد کاری کمی صورت گرفته بود. سابق هم کدام شفاخانۀ ویژه به خصوص در بخش تداوی سرطان ها وجود نداشت و حالا هم ندارد. از این کمک ها باید استفاده موثری صورت بگیرد نه به شکل تجارتی آن.»

زنان در یکی از کلینیک های ولایت میدان وردک

اتحادیۀ اروپا گفته است که منابع مالی محدود و کمبود متخصصین صحی آموزش دیده، بر سیستم صحی شکنندۀ افغانستان فشار وارد می کند و بر دسترسی و کیفیت خدمات صحی تاثیر میگذارد.

ادارۀ هماهنگی امور بشری ملل متحد در افغانستان ، اوچا، در گزارشی ماه گذشته گفته بود که به دلیل کاهش بودجه برنامه های نجات بخش زندگی متاثر شده و خدمات صحی کاهش یافته است.

به گفتۀ این اداره ، ۱۸۰ مرکز صحی ثابت و سیار که برای نزدیک به سه میلیون نفر خدمات صحی را عرضه می کردند بسته شده اند.

اوچا همچنان گفته بود که ۱۵۰ تیم سیار صحی و تغذیه تعطیل شده اند و کار ۴۰ تیم دیگر با خطر تعطیلی رو به رو است.