لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

«در مورد وضیعت کودکان درافغانستان ابراز نگرانی شد»


خانم رادیکا کومارا سوامی نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور اطفال و درگیری های مسلحانه
خانم رادیکا کومارا سوامی نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور اطفال و درگیری های مسلحانه
نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری های مسلحانه یک بار دیگر در رابطه به وضعیت کنونی اطفال در افغانستان نگرانی شدید اش را ابراز کرد.

خانم رادیکا کومارا سوامی از دولت افغانستان خواست که برای بهبود زنده گی کودکان در این کشور از هرنوع راه ممکن استفاده نماید.

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور اطفال و درگیری های مسلحانه به روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، که هدف اساسی سفرش را به افغانستان بررسی وضعیت فعلی کودکان افغان تشکیل می دهد.

خانم کومارا سوامی در بخش از صحبت هایش علاوه کرد که در نتیجه خشونت و درگیر ها در جریان سال گذشته میلادی در افغانستان بیش از سه صد طفل کشته شده اند.

وی افزود:
«طی سال 2009 میلادی 346 تن از طفال در افغانستان به هلاکت رسیده اند که از این جمله 131 طفل در نتیجه حملات هوایی، 22 تن در جریان تلاشی نیرو های خاص و 128 طفل از سوی مخالفین دولت این کشور کشته شده اند که شامل اطفالی نیز می شود که از آنان در حملات انتحاری استفاده شده است.»

وی که اخیراً به کابل آمده است با رییس جمهور کرزی و شماری دیگر از مقامات افغان ملاقات های را انجام داده است.

خانم کومارا سوامی از مخالفین مسلح در افغانستان نیز تقاضا نمود که به خاطر رسیدن به اهداف شان اطفال را استخدام ننمایند زیرا به گفته وی در سال گذشته میلادی از هفت طفل غرض انجام حملات انتحاری از سوی طالبان مسلح در افغانستان استفاده شده است.

نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل در امور اطفال و درگیری های مسلحانه گفت، که مقامات افغان با وی تعهد کرده اند که به اساس توصیه سازمان ملل اداره نظارت از حقوق اطفال را ایجاد می کنند.

وی تاکید کرد، تا زمانی که جنگ در افغانستان خاتمه نیابد حقوق اطفال در این کشور محفوظ نخواهد بود.

خانم کومارا سوامی از دولت افغانستان هم چنان خواست که در جرگه صلح که قرار است در آینده در کابل برگزار گردد، مساله مصوونیت کودکان نیز باید مد نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت:
«در جریان ملاقات با رییس جمهور کرزی و وزیر معارف افغانستان آنان را تشویق کردم تا موضوع مصوونیت اطفال را در اجندای جرگه صلح نیز قرار بدهند. استخدام کودکان در درگیری ها باید محکوم شود و مکاتب و شفاخانه ها جا های مصوون باشند به این معنی که در جریان جنگ از این محلات به حیث موضع استفاده نشود.»

موارد مختلف خشونت های جسمی تا خشونت جنسی در برابر کودکان در افغانستان موجود است.

سازمان ملل متحد می گوید که حقوق کودکان در افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر زیر پا می شود و به آن توجه صورت نمی گیرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سایر نهاد های دفاع از حقوق بشر همواره با ابراز نگرانی از خشونت های که به مقابل اطفال در این کشور موجود است، از طرف های درگیر خواسته اند تا در زمینه مصوونیت افراد ملکی به خصوص کودکان توجه جدی مبذول دارند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG