لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۰۲

«در حاشیهء مسافرت حامد کرزی، نگاهی به روابط افغانستان و چین»


رییس جمهور افغانستان حامد کرزی با یک هیات بزرگ حکومتی و تجار افغان عازم کشور چین شده است.

در ملاقات های رییس جمهور افغانستان با مقامات چین موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه، توسعه همکاری های اقتصادی چین با افغانستان و مسایل دیگر مربوط به افغانستان و منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آژانس خبری رویترز در مورد تاریخ روابط چین و افغانستان می نویسد:
ارتباطات تاریخی بین چین و افغانستان در قرن هفتم میلادی شروع شد و در آن وقت رهبر مانک های چین سوان ژنگ از درهء بامیان دیدن کرده و دو مجسمه بزرگ بودا را که بعداً در سال 2001 توسط طالبان تخریب شدند، تحسین کرد.

روابط دیپلوماتیک بین دو کشور رسماً در سال 1955 بر قرار شد که این عمل افغانستان را یکی از اولین کشورهای می سازد که رژیم کمونیستی ماوسوتونگ را که جانشین حکومت ملت گرا در این کشور شد، به رسمیت شناخت.

چین حکومت طالبان را که از سال 1996 تا سال 2001 در افغانستان حکمرانی داشت به رسمیت نه شناخته بود، ولی از طریق پاکستان با آن ها روابط غیر مستقیم داشت.

روابط چین و افغانستان همیشه یک نوع ارتباط با پاکستان داشته است، زیرا پاکستان یکی از بزرگترین خریداران اسلحه و مهمات نظامی چین می باشد.
هم اکنون هم افغانستان امیدوار است که چین بر پاکستان فشار وارد کند که ارگان های نظامی آن از حمایت طالبان دست بکشند.

در ساحهء تجارت و سرمایه گزاری چین کشوریست که به هر نوع منبع طبیعی و اقتصادی نیاز دارد و در افغانستان این کشور سعی می کند که در ساحهء انکشاف معادن کار کند.

افغانستان هم اکنون در حالت قرار دارد که 90 فیصد بودجهء آن از کمک های خارجی تمویل می شود و می خواهد با انکشاف بخش معادن به خود کفایی برسد.

چین فعلاً یک پروژه بزرگ در افغانستان دارد که از استخراج معدن مس عینک عبارت می باشد که در حدود 4 ملیارد و 4 صد ملیون دالر در آن سرمایه گذاری می شود.

معدن دیگر که افغانستان آنرا به مزایده عرضه کرده است معدن آهن حاجی گک می باشد که سرمایه گذاری در آن بیشتر خواهد بود، یعنی بین 5 تا 6 ملیارد دالر در آن سرمایه گزاری خواهد شد. افغانستان همین طور می خواهد که در بخش نفت و گاز هم در این کشور تفحصات شروع شود. افغانستان در نظر دارد که این پروژه ها در پهلوی خود برنامهء ساختن خط آهن را نیز در بر داشته باشد .

چین وافغانستان در حدود 76 کیلومتر سرحد مشترک دارند که بهترین گذرگاه آن در ارتفاع 5 هزار متر از سطح بحر قرار دارد که یک راه صعب العبور می باشد و در اکثر اوقات سال بخاطر برف باری مسدود است.

در این اواخر چین از تولید مواد مخدر در افغانستان نگران می باشد و علاوه بر آن در مورد آشوب ها در مناطق شن ژین که مسلمانان ایغور در آن به سر می برند، نگرانی دارد زیرا ایغورها خواهان استقلال شان از چین می باشند.

چین کدام سرباز به افغانستان نه فرستاده است و به غیر از سرمایه گذاری در معدن مس عینک کدام سرمایه گذاری بزرگ دیگر هم در این کشور ندارد.
از این رو به نوشتهء خبرگزاری رویترز چین کدام منفعت بزرگ اقتصادی در افغانستان ندارد ، ولی مقامات این کشور ترس دارند که در کشور همسایهء آن ها جنگ داخلی شروع شود و یا در این کشور یک نظام به قدرت برسد که با آزادی خواهان ایغور روابط نزدیک داشته باشد.
به هر حال به نظر تحلیل گران چین برای رسیدن به این منافع خود در افغانستان حاضر نه خواهد شد از قوای نظامی کار بگیرد.
XS
SM
MD
LG