لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

در حدود 1400 زن که قابلیت رهبریت در عرصه های مختلف را دارند معرفی شدند


نهاد خیریه خراسان به همکاری وزارت امور زنان افغانستان در یک اقدام جدید در حدود 1400 زن را که قابلیت رهبریت در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دارند به عنوان زنان رهبر معرفی کردند.

مقامات وزارت زنان و این نهاد خیریه می گویند، به اساس سروی که در 34 ولایت افغانستان داشته اند با زنانی معرفی شده اند که شایسته گی رهبریت را در عرصه مختلف دارند.

سیما غنی عضو نهاد خیریه خراسان به روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هدف از معرفی این زنان رهبر اینست تا از این طریق صدای اصلی زنان که در ولایات دور افتاده و نا امن قرار دارند، شنیده شود و در پست های کار کنند که در ان مهارت دارند.

«این لست تهیه شده است و امیدوار هستم که در آینده در قسمت اشتراک زنان در سطوح رهبری و تصمیم گیری به ما کمک کند. آنچه را ما به تکرار از تعدادی از مراجع دولتی شنیده ایم این است که می گویند، تعداد زنانی قادر به کار کردن در سطوح رهبری باشند، کم است به همین دلیل نمی توانند زنان بیشتر را در جذب کنند. این لست ثبوت این مساله است که ما در تمام ولایت ها حضور داریم، نه نتها در ولایت کابل بلکه در ولایت ها و حتا در ولسوالی ها امکان ندارد زنانی پیدا نشوند که ظرفیت رهبری داشته باشند.»

خانم غنی می گوید، در این لیست نام های در حدود 1400 زن شامل شده است و در آینده ممکن این تعداد بیشتر این شود.

در نشست زنان افغان که تحت نام زنان رهبریت، فرصت ها و چالش ها برگذار شده بود. سرپرست های وزارت های امور زنان و صحت عامه و شماری از زنان سرشناس افغان اشتراک کرده بودند و روی مشکلات، پیشرفت ها و رشد زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی بحث صورت گرفت.

شماری زنان که در این نشست اشتراک کرده بودند، امیدوار اند که این یک گام مثبت در جهت رشد و رهبریت زنان در سطوح مختلف باشد.

حلیمه راه پیما:
«این قدمی خواهد بود در جهت پیشرفت و انکشاف زنان مخصوصاً در عرصه سیاسی، زیرا در شرایط امروزی افغانستان زنان کمتر در عرصه های سیاسی سهیم اند.»
مرضیه احمدی:
«این واقعاً یک ابتکار مهم است که در راستای حقوق و مدیریت زنان انجام شده و ما از آن پشتیبانی می کنیم.»

در همین حال حسن بانو غضنفر سرپرست وزارت امور زنان در صحبت با رادیو آزادی از اشتراک زنان در نشست دوم بن یاد آوری کرد. به گفته وی حضور زنان در این نشست پررنگ تر خواهد بود اما خانم غضنفر نه گفت که چه تعداد از زنان در آن اشتراک خواهند کرد.

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان و به میان آمدن حکومت جدید زنان افغان در بخش های مختلف آغاز به فعالیت کردند. اما با وجود این هم زنان افغان می گویند که در ادارات افغانستان و در عرصه سیاسی و اجتماعی حضور زنان کم رنگ تر است. و خواهان حضور واقعی شان در عرصه های مختلف اند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG