لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

پاکستان سیستم مدافع هوایی اش را در سرحد با افغانستان تقویت کرده است


اردوی پاکستان استقرار سلاح مدافع هوایی را در سرحدات میان افغانستان و پاکستان تقویت بخشیده است.

این حرکت می تواند طیارات ناتو را تهدید کند و از جانبی این حرکت نشان می دهد که عمق خشم و بد گمانی مقامات پاکستانی بعد از حمله هوایی ماه نومبر ناتو تا چه اندازه می باشد.

جنرال اشفاق ندیم قوماندان عملیات نظامی پاکستان در هفته گذشته به کمیته امور دفاعی پارلمان آن کشور گفت: حمله ماه نومبر ناتو که در نتیجه آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، از قبل پلان شده بود.

به نوشته روزنامهء واشنگتن پست، در میان جنرال های پاکستانی و همچنان در میان عامهء مردم پاکستان، اکثراً این نظر وجود دارد که ایالات متحده امریکا با این حمله خواست که پاکستان را مجازات کرده باشد. زیرا که از قلمرو پاکستان شورشیان افراطی علیه نیروهای امریکایی در افغانستان حمله می کنند و عساکر امریکایی را می کشند.

در جواب این حمله، پاکستان مسیر انتقال مواد تدارکاتی ناتو را به افغانستان مسدود نمود و کنفرانس بن راجع به آینده افغانستان را نیز تحریم کرد.

اما آخرین حرکت یعنی استقرار سلاح مدافع هوایی در سرحدات که تهدیدی برای طیارات ناتو می باشد، تاکیدی از عمق بی اعتمادی میان پاکستان و ناتو می باشد که به باور تحلیلگران، روابط میان این دو را بحدی صدمه زد که دیگرغیر قابل ترمیم خواهد بود.

معاون سخنگوی وزارت دفاع پاکستان جنرال عصمت علی به روز جمعه گفت: این حرکت دفاعی است نه تهاجمی.

او همچنان گفت: این تصمیم در جواب فشار نظامیان اتخاذ شده است:

« اگر اینجا کدام حمله دیگر وجود داشته باشد، آنها باید چیزی داشته باشند که از خود دفاع نمایند.»

یک مقام بلند پایه نظامی پاکستان که از گفتن نامش خود داری نموده در پشاور به روزنامه واشنگتن پست گفته است، برای قوماندانان راکت های زمین به هوا که قابل حمل است و از سر شانه فیر می شود داده شده است.

این سیستم دفاع هوایی توسط گروپ های سه یا چار نفری که درین رشته تربیه شده اند، اداره می گردد.

عایشه صدیقه یک مقاله نویس و متخصص امور نظامی می گوید: آخرین حوادث روابط میان پاکستان و ایالات متحده امریکا را به نقطهء رسانده که به گفته تحلیلگران دیگر قابل بر گشت نیست و به اصطلاح چیزی درین روابط دیگر باقی نمانده است.
XS
SM
MD
LG