لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

تجلیل از سال نو در افغانستان


مردم در شهرهای مختلف افغانستان با مراسمی خاص، آمدن سال نورا تجلیل می کنند اما از این روز در شهر مزارشریف به شیوهء دیگر تجلیل می گردد.

مردم از ولایات دور دست افغانستان به شهرمزار شریف سفر می کنند و در مراسم برافراشتن جهنده سخی و میله گل سرخ که در بین مردم از شهرت زیاد بر خوردار است، اشتراک می کنند.

نوروز در میان مردم افغانستان ریشه تاریخی و عقیدتی دارد، از این روز همه ساله با برافراشتن جهنده سخی که توسط پارچه ‌های دست ‌دوزی آماده شده، در آرامگاه منسوب به حضرت علی تجلیل می گردد.

شماری زیاد مردم از ولایات دور دست افغانستان برای تجلیل از روز نوروز به مزارشریف سفر می کنند و در مراسم برافراشتن جهنده سخی و میلهء که به گل سرخ مشهور است، اشتراک می کنند.

مراسم برافراشتن جهنده سخی با سخنرانی های مقامات حکومتی و فایر بیست و یک توپ در چهار باغ آرامگاه منسوب به حضرت علی در حضور داشت هزارها تن، برگزار می شود.

باشندگان ولایات قندهار، هلمند، پکتیکا ، خوست از جمله ساکنانی دور دست افغانستان اند که برای اشتراک در مراسم بر افراشتن جهنده سخی، چند روز را سفر می کنند تا به شهر مزار شریف برسند.

دو تن از جوانان ولایات قندهار و هلمند که به هدف اشتراک در مراسم جشن میله گل سرخ به مزار شریف رفته اند در مورد احساسات شان و چگونگی تجلیل از روز نوروز به رادیو آزادی چنین می گویند:
« نام من قدرت الله است، باشنده ولایت قندهار می باشم، مزار شریف می روم، شماری زیاد از قندهاری ها به مزارشریف می روند از یک طرف میله نوروز را تجلیل می کنیم از طرف دیگر به زیارت سخی جان می رویم.»

« نام من شیر محمد است، بانشد ولایت هلمند می باشم چهار روز می شود که حرکت کردیم و به طرف مزار شریف می روم، نوروز خو سال نو است باید جشن کنم و به میله برویم مردم مزار شریف، مردم مهمان نواز هستند و در سال های گذشته برای ما خدمت زیاد کرده اند.»

در مراسم برافراشتن جهنده سخی در شهر مزارشریف، در کنار مردم عام، شماری از مقامات بلند رتبه حکومتی و دیپلومات های خارجی مقیم افغانستان اشتراک می کنند.

تجلیل از نوروز در مزارشریف از لحاظ اقتصادی برای باشندگان این شهر منفعت زیاد دارد، هوتل داری و فروش شیرنی که مشهور به حلوای کنجت است از مارکیت خوب برخور دار می باشد.

شماری زیاد از باشندگان ولایات دور دست که به مزار شریف سفر می کنند، در هوتل های نزدیک به آرامگاه حضرت علی در شهر مزارشریف و همچنان در مکاتب و مساجد ساکن می شوند.

دو تن از باشندگان ولایت هلمند و قندهار که به مزارشریف سفر کرده اند در مصاحبه ی با رادیو آزادی گفتند که مقام ها در شهر مزارشریف به آنان در یکی از مکاتب شهر مزارشریف محل بود باش تعیین کرده است:
« نام من محمد علی است من باشنده ولایت قندهار می باشم، آمدیم به مزار شریف چون آرزوها دارم و می خواهم در زیارت سخی جان دعا کنم که مشکلات من حل گردد و مشکلات افغانستان نیز حل گردد، از مردم مزارشریف به خاطر مهمان نوازی و اینکه برای ما محل بود و باش داده اند، تشکری می کنم.»

« نام من شیر محمد است، من باشنده هلمند می باشم. پنج روز می شود که به شهر مزارشریف آمدیم و می خواهم سال نو را در مزارشریف تجلیل کنم. من از مهمان نوازی مردم مزارشریف و همچنان دادن محل بود باش قدر دانی کنم.»


تجلیل از روز اول سال نو در بین مردم ولایات شمال افغانستان به روز جشن گل سرخ نیز مشهور است.

نامگذاری این مراسم به "گل سرخ" برگرفته از نام گل های سرخی است که همزمان با فرا رسیدن نوروز در سراسر دشت‌ها و تپه‌ها در دامنه کوه‌های البرز و شادیان می ‌رویند و حتی بام ها و خانه‌ های گلی و روی دیوارها نیز با این گل ها رنگین می‌ شوند.

میله گل سرخ با اولین روز نوروز و بر افراشتن جهنده سخی آغاز می گردد و بعد از پایین آوردن جهنده سخی به پایان می رسد.

از روز اول سال نو هجری شمسی نه تنها در افغانستان بلکه در ایران، تاجکستان و کشور های دیگر طی مراسم خاص تجلیل به عمل می آید.

مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG