لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

«حکومت افغانستان علاقمند مبارزهء جدی با فساد اداری نیست»


اسدالله ولوالجی یک تن از کارشناسان افغان
اسدالله ولوالجی یک تن از کارشناسان افغان
شماری از تحلیلگران افغان می گویند که اگر حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری به طور جدی اقدام نکند، ممکن جامعه جهانی کمک هایش را با افغانستان قطع کند.

با آنکه بیش از ده اداره به هدف مبارزه علیه فساد اداری در چوکات حکومت افغانستان کار می کنند، اما برخی از تحلیلگران افغان می گویند که حکومت این کشورعلاقمند مبارزهء جدی با فساد اداری نیست.

شماری از این تحلیلگران اظهارات اخیر داکتر عزیزالله لودین رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری حکومت افغانستان که به گفته وی مقامات حکومت افغانستان در غصب زمین ها و فساد اداری دست دارند، تایید می کنند.

اسدالله ولوالجی یکی از این کارشناسان، به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کسانی که در فساد اداری دست دارند یا در ردهء های بلند حکومت کار می کنند و یا از حمایت قوی مقامات ارشد حکومتی برخوردار اند.

به گفته وی، حکومت افغانستان تا اکنون هیچ مقام بلند پایهء حکومتی را به اتهام دست داشتن در فساد اداری دستگیر و یا محاکمه نکرده است:

« در کشوری که رییس جمهوری آن کشور رسماً اعلام نماید که رشوت بگیرید اما بیاید پول را در وطن تان به مصرف برسانید و در بیرون نبرید خود زمنیه فساد اداری را گسترش می دهد. هر حرف یک رییس جمهور حکم قانون را دارد، پس هر کسی که فساد کند در څارنوالی و محاکم افغانستان با در نظر داشت همین حرف رییس جمهور کشور می تواند خود را برائت بدهد.»

رییس ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان به روز جمعه در صحبت با رادیو آزاردی گفت که شماری از مقامات بلند پایه حکومت و تعدادی از نمایندگان شورای ملی افغانستان در غصب زمین های دولتی و فساد اداری دست دارند.

اما او از افشای نام این افراد خودداری کرد.

تلاش نمودیم در مورد اینکه چه تعداد از مقامات حکومتی و نمایندگان شورای ملی افغانستان به اتهام دست داشتن در فساد اداری شناسایی و بازداشت شده اند، با لوی څارنوالی صحبت کنیم، اما مقامات این اداره در زمینه حاضر به صحبت نشدند.

در همین حال ودیر صافی یکی دیگر از تحلیلگران افغان فعالیت های حکومت افغانستان را در قسمت مبارزه با فساد اداری ناکام می داند.

آقای صافی در صحبت با رادیو آزادی گفت که رییس جمهور افغانستان طی چند سال گذشته نتوانسته است که نظام خوب کاری را ایجاد و افراد مستحق را در پست های حکومتی مقرر نماید.

آقای صافی گفت که اگر حکومت افغانستان در این راستا مبارزه جدی نکند، امکان دارد
که کشور های کمک کننده به افغانستان در مورد کمک های شان با این کشور تجدید نظر نمایند:

« یگانه راه حل این است که در راس حکومت افرادی که قرار دارند بیشتر حق را به خانواده و دوستان خود ندهند، مسایل قومی و زبانی را دور بسازند و کار را به حل کار بسپارند. با انجام این کار عدالت تامین می شود، و بعد می توانیم فساد اداری را از بین ببریم.»

فساد اداری در نهاد های حکومتی افغانستان نه تنها بین مردم و حکومت فاصله را ایجاد کرده است، بلکه مشکلاتی را در روابط حکومت افغانستان و جامعه جهانی نیز به میان آورده است.

کشور های کمک کننده از وجود فساد گسترده در ادارات حکومتی افغانستان اظهار نگرانی کرده و هشدار داده اند که اگر حکومت جلو این مشکل را نگیرد، آنها در مورد ادامه کمک های شان به این کشور تجدید نظر خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG