لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

شمار بیماران مرض توبرکلوز در افغانستان در سطح بالا قرار دارد


داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه
با وجود تلاش های وزارت صحت عامهء افغانستان در جهت مبارزه با مرض توبرکلوز، هنوز هم این شمار مبتلایان به این مرض در کشور در سطح بالایی قرار دارد.

به گفتهء وزارت صحت، سالانه حدود 53 هزار تن در افغانستان به این بیماری مبتلا می شوند و از میان این افراد همه ساله نزدیک به 10 هزار تن آنها جان می دهند.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه کشور این رقم را نگران کننده توصیف کرد. اما وی گفت، که وزارت صحت عامه تداوی مرض توبرکلوز را در اولویت های کاری خویش قرار داده است.

«تداوی توبرکلوز از جمله برنامه هایی درجه اول وزارت صحت عامه است. ما برنامه وقایه در برابر توبرکلوز را داریم که تطبیق واکسین برای اطفال است، ما برنامه برای جلوگیری و وقایهء توبرکلوز تعلیمات صحی و آگاهی عامه را داریم که از طریق مکاتب و مساجد ارایه می نماییم، ما تداوی توبرکلوز را شامل خدمات صحی اساسی ساختیم تمام مریضان توبرکلوز بصورت رایگان برای مدت هشت ماه تداوی می شوند.»

وزیر صحت عامه این سخنان را به روز پنجشنبه در محفل گذاشتن سنگ تهداب شفاخانهء تداوی امراض ساری در کابل ابراز کرد. این شفاخانهء تداوی بیماران توبرکلوز، ایدز و ملاریا به کمک مالی جاپان ساخته می شود.

ریچیرو تاکاهاشی سفیر جاپان در افغانستان یکی از شرکت های این محفل، این امراض را تهدید به مردم افغانستان خواند و روی ادامهء کمک های کشورش با افغانستان در بخش مبارزه با این تهدید تاکید کرد.

ریچیرو تاکاهاشی سفیر جاپان در افغانستان
ریچیرو تاکاهاشی سفیر جاپان در افغانستان


«حکومت چاپان تقریباً یکصد میلیون دالر امریکایی را در سکتور صحت از 1990 به این سو با افغانستان کمک کرده است. حالا ما تصمیم داریم که یک شفاخانهء جدید را برای تداوی امراض ساری، توبرکلوز، ملاریا و ایدز که تهدیدی جدی برای مردم افغانستان اند، بسازیم.»

وزارت صحت عامهء افغانستان در حالی از اتخاذ برنامه هایی به هدف کاهش تلفات ناشی از بیماری های ساری در افغانستان سخن می زند، که به اساس گزارش ها درجریان سال های اخیر میلیون ها دالر بخاطر بهبود وضعیت صحی در افغانستان با حکومت این کشور کمک شده است.

اما برخی از منتقدان می گویند، که از این پول ها در بخش رساندن خدمات اساسی صحی به مردم به خصوص به ساکنان مناطق دور افتادهء کشور کمترین استفاده صورت گرفته است. انتقاد هایی موجود اند، که همین مساله سبب شده است، تا مردم به اثر بیماری های مختلف در افغانستان به طور روز افزون جان های شان را از دست بدهند.
XS
SM
MD
LG