لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

حسنی مبارک از نظر طبی وفات کرده است


حسنی مبارک 84 ساله که اوایل ماه جاری به قید عمری محکوم شد و در یک زندان قاهره به سر می برد به علت ناگواری وضعیت صحی اش روز سه شنبه به صورت عاجل به شفاخانه نظامی انتقال داده شد. مینا، آژانس خبر رسانی دولتی مصر گزارش داد که حسنی مبارک از یک نظر طبی وفات کرده است ولی گزارش های بعدی گفتند که او به واسطه وسایل تنفسی زنده نگه داشته شده است.

حسنی مبارک که تقریباً 30 سال زمامدار مصر بود، به دنبال قیام و تظاهرات هژده روزه مردم مجبور شد که به تاریخ یازدهم فبروری سال گذشته برکناری خود را اعلان کند. سقوط زمامداری طولانی وی یک خبرتکان دهنده به رژیم های کهنه کار منطقه پنداشته شد. پس از برکناری حسنی مبارک یک شورای نظامی قدرت را در دست گرفت که هنوز هم بر امور مسلط می باشد.

حسنی مبارک تا قبل از قیام مردمی بیست و پنجم ماه جنوری سال گذشته، چون حمایت واشنگتن و اردوی مصر را با خود داشت، یکی از قدرتمندترین رهبران منطقه محسوب می شد. او که از 10 حمله سو قصد نجات یافته بود و در باره وضعیت صحی اش در چند سال اخیر شایعات هم نشر شد تنها قیام مردمی توانست او را از قدرت پائین آورد.

او در سال 1981، پس از آن به صورت غیر مترقبه به قدرت رسید که محمد انورالسادات رییس جمهور آنوقت مصر که معاهده تاریخی صلح را با اسراییل امضا کرده بود، هنگام رسم گذشت نظامی به تاریخ ششم اکتوبر، از سوی افسران اسلام گرا بر سر استیج ترور شد. حسنی مبارک که هنگام ریاست جمهوری سادات معاون رییس جمهور بود، مدت تقریباً سی سال بدون اینکه به کدام مانع عمده برخورد کند زمامدار مصر باقی ماند.

او در یکی از قریه های ولایت منوفیه در دلتای نیل چشم به دنیا گشوده پیلوت قوای هوایی بود. او هنگام جنگ سال 1973 در برابر اسراییل که قوماندانی نیروهای هوایی را به عهده داشت بود خوب درخشید. مخالفت با زمامداری طولانی حسنی مبارک در مصر پس از آن وسیعتر گردید که در سال های اخیر دیده شد که او قصد دارد چون حافظ الاسد رییس جمهور سابق سوریه پسر خود جمال مبارک را جانشین خود سازد.

همزمان با اخبار متناقض از زندگی و وفات او یکی از مخالفین او امروز به خبرنگاران در قاهره گفت:
«ما از او و خانواده او چیزی نه می خواهیم. ما از آنها می خواهیم که ما را در حال ما بگذارند چون ما از آنها خسته شده ایم. ما چشم به راه کسانی خوبی هستیم تا ما را رهبری کنند. ما چیزی از خانواده او نمی خواهیم. ما می خواهیم زندگی کنیم. ما به امنیت نیاز داریم. ما یک زندگی آبرومند می خواهیم. ما آزادی می خواهیم و ما خواهیم که آبرو و عزت خود را دریابیم.»

با اینکه حسنی مبارک در نتیجه قیام مردمی سال گذشته از قدرت کنار رفت ولی به نظر می رسد که رژیم او هنوزهم هوادارنی میان مردم دارد. برخی از هواداران وی به امنیت نسبی در زمامداری او و فعالیت های نظامی وی در دفاع از کشور اشاره می کنند.

محمد زکی یکی از هوادارن مبارک پیشروی شفاخانه نظامی که او در آن بستری می باشد امروز به خبرنگاران گفت:
«می خواهم بگویم که اگر رییس جمهور زنده باشد خداوند برایش صحت و عمر زیاد بدهد و اگر وفات کرده باشد خداوند بیامرزدش، او کارهای خوبی در کشور انجام داده که ما آنرا فراموش نه می کنیم. او یک شخصیت نظامی بود و در چندین جنگ اشتراک کرده کمک های زیادی با ما کرده است. ما به او احترام داریم.»

روابط نزدیک حسنی مبارک با امریکا و اسراییل خصوصاً هنگام جنگ سال 2006 در لبنان و حملات اسراییل بر غزه در سال های 2008 و 2009، مصر را در معرض انتقادهای منطقه ای قرار داد. همچنین مخالفین رژیم وی در داخل کشور واشنگتن را متهم می سازند که از فساد اداری، تخطی از حقوق بشر، و کندی اصلاحات در زمامداری وی در مصر چشم پوشی کرده است.
XS
SM
MD
LG