لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

ترکیه: طیارهء مسافربری سوریه وسایل نظامی را انتقال می داد


مقامات ترکیه می گویند، بعد از بدست آوردن معلومات سری در مورد طیاره مسافر بری سوریه که از ماسکو عازم دمشق بود، دستور فرود آوردن این طیاره را در فضای ترکیه صادر کردند.

بعد از تفتیش اموال طیاره، صدراعظم ترکیه رجب طیب اردوغان اظهار داشت:

« طیاره مسافربری سوریه که به فرود آمدن در انقره مجبور شد، تجهیزات نظامی ساخت روسیه را که به وزارت دفاع سوریه تعلق داشت، انتقال می داد.»

صدراعظم ترکیه افزود، تحقیقات بر کانتینر های که از این طیاره بدست آمده، دوام دارد. به گفته او، این مهمات و تجهیزات از یک ادارهء روسیه به وزارت دفاع سوریه ارسال شده بودند.

قبل از بیانات اردوغان، سوریه این خبر را که طیارهء اموال غیر قانونی را انتقال می داد، رد کرده بود.

رییس شرکت هوایی سوریه، عبداللطیف غیده اظهار داشت که در این طیاره کدام مال ممنوعه وجود نداشت:

« وقتی که آنها طیاره را تفتیش کردند، آنها صندوق های ملکی را یافتند که وسایل برقی در آنها جابجا شده بود که اجازه انتقال داشتند و ثبت نام شده بودند و در این حادثه بیش از یک نفر تحت فشار جسمانی و روانی قرار گرفته است.»

مطبوعات ترکیه خبر داد که ده کانتینر مال در این طیاره کشف شد که در آنها مخابره ها، آنتن ها و دیگر تجهیزات نظامی جابجا شده بودند.

به 37 سرنشین طیاره بعد از آنکه بخش از اموال طیاره ضبط شد، اجازه داده شد که به سفر خود ادامه بدهند.

حکومت سوریه که بعد از آغاز شورش ها در این کشور روابطش با ترکیه خراب شده است، این عمل را دزدی هوایی خواند.

قبل از این دیروز کشور دوست سوریه، روسیه ادعا کرده بود که حیات اتباع این کشور در طیاره به خطر روبرو شده است، اما ترکیه این ادعای روسیه را رد کرد.

وزارت خارجهء روسیه اظهار داشت به 17 تبعهء این کشور در طیاره اجازه داده نشد که با کارمندان سفارت این کشور در انقره تماس بگیرند.

اما وزارت خارجهء روسیه از سخن گفتن در مورد اموالی که در طیاره انتقال داده می شد، خود داری کرد.
XS
SM
MD
LG