لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

سوریه پرواز طیاره های ملکی ترکیه را در حریم فضایی اش ممنوع قرار داد


حکومت سوریه پرواز طیاره های ملکی ترکیه را در قلمرو هوایی خود ممنوع قرار داده است. حکومت سوریه پرواز های طیاره های ملکی ترکیه را در قلمرو هوایی خود ممنوع قرار داده است.

این اعلان از سوی آژانس دولتی سوریه، سانا سه روز بعد از آن پخش شد که ترکیه یک طیارهء مسافر بری سوریه را که از ماسکو به سوی دمشق روان بود متوقف ساخته و وسایل موجود در آن را ضبط نمود.

به گفتهء مقامات ترکی، این طیاره وسایل نظامی را انتقال می داد.

اما روسیه گفت: در این طیاره اسلحه نبوده صرف وسایل قانونی مربوط به رادار بوده است.
روابط میان این دو همسایه در این اواخر بعد از آن به تیرگی گراید که به تاریخ سه اکتوبر در اثر فیر هاوان از سوی نیرو های حکومت سوریه از آن طرف سرحد، پنج غیر نظامی ترکی در مناطق سرحدی کشته شدند.

ترکیه که از مخالفین حکومت سوریه حمایت می کند، می گوید که هرگاه سوریه بر خاک ترکیه تیر اندازی کند، ترکیه عمل بالمثل را انجام خواهد داد که این سخنان نگرانی های را در مورد گسترش خشونت ها در منطقه در بر داشته است.

نمایندهء سازمان ملل متحد و اتحادیهء عرب برای حل منازعه سوریه لخضر براهیمی برای بررسی اوضاع به روز شنبه به ترکیه سفر کرد و با مقامات این کشور در مورد صحبت نموده است.

قرار است لخضر ابراهیمی در جریان سفر اش به منطقه، به کشور های متحد سوریه، ایران و عراق نیز سفر کند.

وزیر خارجه ترکیه احمد داود اغلو که با لخضر ابراهیمی دیدار کرد، تاکید نمود که ترکیه تکرار چنین عمل را از سوی سوریه تحمل نخواهد کرد.

وزیر خارجهء جرمنی گایدو ویستر ویلی در جریان دیدار اش با داود اغلو خواهان تحمل در این مورد شده و در عین حال به طرفداری از ترکیه گفت:

« به اساس قوانین بین المللی، ترکیه نباید انتقال اسلحه و دیگر اموال مربوط از طریق حریم فضایی اش به سوریه را تحمل کند.»

در عین حال رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه از جمله اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد که حق ویتو یا رد کردن رای را دارند، بر دو عضو این شورا یعنی روسیه و چین به دلیل امتناع از اقدامات سخت گیرانهء ملل متحد علیه سوریه انتقاد کرده است.

اردوغان که در یک کنفرانس خبری در استانبول صحبت می کرد این شرایط را با اوضاع دهه نود در بوسنیا هرزوگوینا مقایسه کرد که در آن زمان به شمول کشته شدن هشت هزار مسلمان در سربرنیسا، شورا امنیت ملل متحد برای توقف این جنگ خونین کمتر کاری را انجام داده بود.
و گفت:
« اگر ما این مساله را به یکی یا دو عضو از پنج عضو دایمی ملل متحد واگذار شویم، عواقب بسیار خطرناک را برای سوریه در قبال خواهد داشت که آن ثبت تاریخ بشریت شده و فراموش ناشدنی خواهد بود.»

روسیه که متحد بشارالاسد می باشد، برای ختم منازعهء سوریه که بیش از 19 ماه می شود در این کشور جریان دارد، مداخلهء خارجی را رد کرده و کشور چین نیز می گوید این مشکل را باید تنها مردم سوریه حل کنند.

ترکیه و قدرت های سنی مذهب منطقه به شمول عربستان سعودی و قطر به شدت از مخالفین حکومت سوریه پشتیانی می کنند و خواهان ختم رژیم سوریه هستند که در آن علوی ها که اقلیت این کشور را تشکیل می دهد، قدرت را در دست دارند.

رژیم شیعه ایران و همچنان تحریک حزب الله لبنان از جملهء متحدین حکومت سوریه در منطقه هستند.

از آغاز نارامی ها در سوریه تا حال، به شمول افراد ملکی، نیرو های نظامی و مخالفین، بیش از سی هزار تن کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG