لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

اردوی سوریه عملیات های نظامی را تا پایان عید قربان متوقف می سازد


اردوی سوریه می گوید، تمام عملیات های نظامی را علیهء مخالفین در آن کشور تا پایان عید قربان متوقف می سازد.

این آتش بس از امروز جمعه تا صبح دوشنبه ادامه خواهد داشت. اما اردوی سوریه می گوید در صورت حمله از جانب مخالفین، به آن پاسخ متقابل خواهد داد.

سازمان ملل متحد از این اقدام ابراز خرسندی کرده، می گوید که جهان منتظر خواهد بود تا ببیند که صبح روز جمعه در سوریه چی واقع خواهد شد.

حلول عید سعید اضحی حکومت سوریه را به پذیرفتن آتش بس مجبور ساخت. اردوی سوریه می گوید، در سه روز عید، تمام عملیات ها را علیهء شورشیان متوقف خواهد ساخت.

این آتش بس در نتیجهء تلاش های لخضر ابراهیمی، نمایندهء خاص سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه اعلان شده است.

گویندهء تلویزیون دولتی سوریه، به روز پنجشنبه این آتش بس را به صورت رسمی اعلان کرد.
«در جریان مراسم عید سعید اضحی، رهبری عمومی اردو و نیرو های مسلح اعلان می کند که عملیات های نظامی در جمهوری عربی سوریه از جمعه بیست و ششم اکتوبر تا دوشنبه بیست و نهم اکتوبر، متوقف خواهد بود.»

اما با اعلان آتش بس سه روزه، اردوی سوریه این را هم گفته که اگر شورشیان و مخالفین حملات را انجام دهند، به آن پاسخ متقابل خواهد داد.

سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده که این آتش بس بتواند تا طرف های دخیل در جنگ سوریه را به سوی گفتگو و مذاکره بکشاند.

مارتین نیسیرکی سخنگوی بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در نیویارک گفت که اکنون جهان منتظر است تا ببیند که در روز های عید، چی در سوریه واقع می شود.
«منشی عمومی سازمان ملل متحد از گزارش ها در مورد اعلان توقف خشونت ها در جریان عید استقبال میکند. واضحاً که جهان حالا میخواهد ببیند که صبح روز جمعه چی واقع میشود. این به نفع همه است تا حد اقل مردم رنج دیده سوریه شاهد باشند که صدای سلاح ها از صبح فردا در جریان مراسم عید خاموش باشد.»

با آنکه قرار است آتش بس از امروز در سوریه نافذ باشد، اما به روز پنجشنبه درگیری ها در شهر حلب ادامه داشت.

مخالفین ادعا کرده اند که دو منطقه این شهر را تصرف کرده اند. در این میان فعالان می گویند که سنگین ترین درگیری به روز پنجشنبه در میدان هوایی نظامی شهر حلب رخ داد.

گفته می شود که اگر این ادعای مخالفین تایید شود، پیشروی های دیروز در سوریه، شاید آینده جنگ را به نفع مخالفین رژیم بشارالاسد تغییر دهد.
XS
SM
MD
LG