لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

قانون اساسی مصر چگونه باشد، شرعی یا غیر شرعی؟


بعد از حاکم شدن حزب عدالت و آزادی در مصر این مشکل ایجاد شده است که قانون اساسی این کشور چگونه باشد شرعی یا غیر شرعی؟

حزب عدالت و آزادی از سوی اخوان المسلمین تاسیس شده و در انتخابات ماه جون در مصر رهبر این حزب محمد مرسی، جنرال سابق احمد شفیق را به شکست روبرو ساخت.

یک تعداد از سیاستمداران به این باورند که 90 فیصد باشنده گان مصر مسلمان می باشند و باید نظام شریعت در این کشور حاکم شود.

اما عده دیگری به این عقیده اند که نظریات خود مسلمان هم در مورد شریعت تفاوت می کند.

با به قدرت رسیدن گروه های اسلامی در مصر تعداد زیادی به این باور اند که شریعت اسلامی در این کشور تطبیق خواهد شد. از سوی دیگر شماری دیگری چنین فکر می کنند، اگر در مصر که پیروان ادیان مختلف در آن بسر می برند شریعت اسلامی صد در صدر حاکم شود، مشکل بار خواهد آورد.

جمال عبدالجواد مشاور در مرکز تحقیقاتی ستراتیژیک اهرام در قاهره و استاد علوم سیاسی در پوهنتون امریکایی در شهر قاهره می گوید که زمان فرق کرده است.

« جامعه در مقایسه با گذشته در مقایسه با وقت های های که شریعت در آن تطبیق می شد پیچیده تر و متنوع تر شده است. اگر امروز برای تطبیق صد فی صد شریعت تلاش شود، مقاومت با آن صورت خواهد گرفت و مشکلات ایجاد خواهد کرد. »

از سوی دیگر بعضی گروه ها به شمول سلفی ها بر انفاذ شریعت تاکید می کنند. به نظر آنها اگر شریعت اسلامی در یک جامعه بطور کامل عملی شود، حقوق پیروان ادیان دیگر هم تامین خواهد شد. اما داکتر جمال عبدالجواد می گوید، سلفی ها به ظاهر دین نگاه می کنند و به روح آن عمیق نمی شوند.

« مشکل با سلفی ها اینست که آنها بر قرآن و احادیث پافشاری می کنند و به دنبال معنی ظاهری عبارات هستند، در حالی که معنی الفاظ قرآن و احادیث بدون تاویل و تفسیر ممکن نیست و این طریقه با نظریات آنها در تضاد جدی قرار دارد و آنها فهم خود را از متن، یگانه راه تعبیر اسلام می خوانند. ما از آنها دعوت می کنیم که به تاویل و تفسیر رو کنند تا با اهداف شریعت خود را آگاه بسازند. در چنین حالت ما از این مشکل که حکومت کاملاً طبق شریعت باشد، و یا نباشد، خارج می شویم. مهم روح شریعت است که اکثریت با آن مخالفت ندارند. »

یک تعداد مردم در مصر نگرانی عمیق دارند که حزب حاکم مصر تحت رهبری محمد مرسی شاید تحت تاثیر افراطگرایان قرار بگیرد و قوانین شدید شرعی را حاکم بسازد.

اسوشیتد پرس از قول یک مصری بنام ماجده باجنید که به حج رفته می نویسد که گفته است مردم مصر نمی دانند که رهبران آنها چه نوع یک اسلامی را پیاده خواهند کرد، راه افغانستان را تعقیب خواهند کرد، بشکل ایران خواهند بود و یا با اصول عربستان سعودی.

خانم باجنید می گوید، حالا که از حج بر می گردد، خانواده اش شاید از او توقع کنند که حجاب بسر کند، اما این کار حکومت نیست که با زور یک عملی را بر مردم تعمیل کند. حکومت بهتر است به کارهای خود مشغول شود.

جمال عبدا لجواد می گوید در دیگر جوامع اسلامی هم امروز شاید شریعت صدر در صد قابل تطبیق نباشد.

اگر درمصر مذاهب متعدد با نظریات مختلف وجود دارند، در اکثر کشورهای دیگر اسلامی هم جوامع شبیه این می باشند از اینرو تطبیق شریعت بدون مشکل نخواهد بود.

« بدون شک مشکلات زیاد است، پیروان اعتقادات دیگر در اینجا هستند و حتی بسیار مسلمانان از تعبیر متنی قرآن بیشتر تعبیر معنوی آنرا ترجیح می دهند. از اینرو تطبیق شریعت بسیار مشکل شده و جار و جنجال در جامعه ایجاد کرده است. »

در مورد تطبیق صد درصد شریعت در مصر شبکه سیاحت این کشور هم نگرانی دارد. به نظر آنها این اقدام سبب می شود خارجیان کمتر به مصر رفت و آمد کنند، که این عمل به اقتصاد مصر ضرر وارد می کند.

نظر به احصایه های اخیر در مورد یک سال گذشته تعداد بیکاران در مصر به 12 فیصد می رسد و در وقت حسنی مبارک 20 فیصد مردم پائین تر از خط فقر بسر می بردند.
XS
SM
MD
LG