لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

حامد کرزی از طالبان خواست که بر مکاتب حمله نکنند


رییس جمهور افغانستان از طالبان و آنهایی که به گفته وی به نام این گروه در افغانستان و پاکستان بر مکاتب حمله می کنند خواست که از این کار دست بردارند.

سال نو تعلیمی 1392 شمسی در افغانستان به روز شنبه با نواختن زنگ مکتب از سوی رییس جمهور کرزی آغاز شد.

حامد کرزی بر تعلیم و تحصیل اولاد افغان تاکید کرد و خواهان دور شدن تهدیدات و چالش ها فرا راه معارف در این کشور گردید.

وی گفت که حمله بر مکاتب و مانع شدن فرزندان افغانستان از حق تعلیم سبب می شود که این کشور از احتیاجی دیگران رهایی پیدا نکند.

رییس جمهور کرزی افزود که شاگردان نه تنها در افغانستان بلکه در مناطق قبایلی پاکستان هم با مشکلات مواجه اند.

وی از مخالفین مسلح و آنهایی که به گفته او به نام طالب در این دو کشور بر مکاتب حمله می کنند تقاضا نمود که این کار را توقف بدهند:

« اگر در پاکستان و یا افغانستان مکاتب را بسته و حریق می کنید و یا بر شاگرد پسر و دختر در قندهار تیزاب می پاشید و یا در تخار کوشش می کنید که شاگردان دختر مسموم شوند و یا این کار را در صوات، باجور و وزیرستان انجام می دهید این دشمنی با انسان و انسانیت است.
این تلاشی است که مردم این مناطق، نادار، مجبور و محتاج باقی بمانند.»


رییس جمهور کرزی از بزرگان قوم، متنفذین و عالمان دین هم چنان تقاضا کرد که در تقویت نظام معارف و به خصوص در زمینه بازگشایی مکاتب با وزارت معارف همکاری نمایند.

آقای کرزی در ادامه جوانان افغان را به کسب تعلیم و فراگیری تحصیل تشویق کرد و گفت که آنها باید بیشتر از جوان دیگر کشور ها در این راستا جد و جهد کنند زیرا به گفته وی افغانستان در بیش از سه دهه اخیر آسیب های فراوان را متحمل شده و به افراد تحصیل یافته نیاز مبرم دارد.

در همین حال وزیر معارف افغانستان گفت که در یازده سال گذشته گام های بیشتر در زمینه تقویت و بهبود معارف در این کشور برداشته شده است.

داکتر فاروق وردک به مشکلات که در برابر نظام معارف این کشور قرار دارد نیز اشاره کرد و گفت که هنوز هم چهارصد و هفتاد و یک مکتب در ولایت های قندهار، هلمند، ارزگان و زابل مسدود اند.

« سه ملیون طفل سن مکتب تا سال گذشته به تعلیم دسترسی نداشتند، تا هنوز هم هشت ملیون تن از هموطنان ما که از پانزده تا چهل و پنج سال عمر دارند از نعمت سواد محروم اند.
صرف پنجاه درصد از معلمین ما دانش مسلکی دارند یعنی 14 پاس اند و یا بالاتر از آن تحصیل کرده اند.
پنجاه درصد مکاتب هنوز هم فاقد تعمیر اند و شاگردان در داخل خیمه ها و یا جا های نامناسب درس می خوانند.»


سال جدید تعلیمی در افغانستان در حالی آغاز می شود که کیفیت پایین تدریس در مکاتب، نصاب پیچیده و کمبود معلمین مسلکی از مشکلاتی اند که گفته می شود به آن توجه لازم صورت نگرفته است.

اما وزارت معارف افغانستان می گوید که به هدف از میان برداشتن مشکلات موجود اجرای یک سلسله برنامه های را در سال جاری روی دست دارد.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG