لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

پول باقیداری مصارف برق و مشکل حصول آن


میرویس عالمی (Mirwais Alami) یک مقام ارشد شرکت برشنا موسسهء افغانستان می گوید، جمع آوری پول باقیات مصارف برق، سال ها وقت را خواهد گرفت.

با آنکه نسبت باقیداری جریان برق حدود 1000 مصرف کننده در سال گذشته قطع شده است و هزاران تن دیگر بل های برق شان را نپرداخته اند، در سال گذشته حدود 230 ملیون دالر از درک باقیات مصارف برق حاصل شده است که حدود 40 در صد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

آژانس خبری رویترز می پرسد؛ اما چطور می توان مبلغ 200 هزار دالر پول باقیات برق را از یک جنگسالار حاصل کرد؟

آژانس خبری رویترز از قول میرویس عالمی (Mirwais Alami) می نوسد، جنرال عبدالرشید دوستم جنگسالار پرقدرت افغان، از درک مصارف برق حدود 200 هزار دالر مقروض است. زمانیکه شرکت برشنا موسسهء افغانستان، جریان برق موصوف را قطع کرد، وی توانست در چند ساعت محدود، کسی را بیابد و جریان برق را دوباره وصل کند.
میرویس عالمی (Mirwais Alami) یک مقام ارشد شرکت برشنا موسسهء افغانستان می گوید:
«من مصمم ام، سال ها وقت را در بر خواهد گرفت، اما اگر او باقیداریش را نپردازد، پسر وی خواهد پرداخت.»

بشیر احمد تینج عضو ولسی جرگهء افغانستان با ابراز تردید در مورد دقیق بودن رقم باقیداری جنرال عبدالرشید دوستم و اظهار اینکه برخی مسایل در گذشته نیز با انگیزه های سیاسی طرح شده بودند، طرح این موضوع را نیز دارای انگیزهء سیاسی دانسته، در صحبت با رادیو آزادی گفت، در صورتیکه رقم دقیق باقیداری توسط ارگان های ذیربط ارایه شود، جنرال عبدالرشید دوستم حاضر به پرداخت آن است.

حصول پول باقیداری مصارف برق در افغانستان از سه سال قبل آغاز شده است. شرکت برشنا موسسهء افغانستان نصف عایداتش را نسبت دزدی جریان برق از دست داده است. در سال گذشته کسر عایدات ناشی از دزدی برق یک سوم عایدات آن شرکت بوده است.

افغانستان برای ایجاد مشاغل و بهره برداری تریلیون ها دالر منابع معدنیش، شدیداً به اعمار شبکهء وسیع برق نیاز دارد. با آنکه در این زمینه پیشرفت های صورت گرفته، اما پروسهء آن خیلی کند است. شرکت برشنا موسسهء افغانستان در سال 2008 ایجاد شد و یکسال بعد از آن مساعدت کننده گان بین المللی لین های برق را از ازبکستان تمدید کردند که بخش اعظم برق افغانستان و شهر کابل را تامین می کند.

واردات برق، مقدار انرژی را در افغانستان به 1100 میگاوات افزایش داده است، با آنکه این مقدار صرف یک چهارم نیازمندی افغانستان را رفع می سازد، اما افزایش چشمگیر را نسبت به 291 میکاوات در یک دههء گذشته نشان می دهد.

حدود 80 درصد انرژی برق افغانستان از کشور های همسایه به خصوص ازبکستان وارد می شود، بناً برای آنکه جریان برق به افغانستان قطع نشود، مقامات افغانستان می خواهند، پول مصارف آن را از مشتریان شان جمع آوری کنند، و این کار خیلی دشوار است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG