لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

حملهء القاعده در امریکا و تاثیرات آن بر افغانستان


با آنکه از وقوع حملات یازدهم سپتمبر در امریکا 12 سال می گذرد اما دیده می شود که افغانستان در کنار پیشرفت ها هنوز هم دچار مشکلات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و برخی مشکلات دیگر است.

شماری از کارشناسان می گویند، حملات یازدهم سپتمبر در امریکا تاثیرات مستقیم روی اوضاع افغانستان داشته است.

به باور آنان پس از این حملات رژیم طالبان سقوط کرد، بر اساس موافقه بن اداره موقت ایجاد شد، لویه جرگه اضطراری تدویر و ایجاد دولت موقت قانون اساسی، تصویب و پس از آن حامد کرزی به حیث رییس جمهور افغانستان انتخاب شد.

فایق واحدی معاون سخنگوی رییس جمهور کرزی می گوید، قبل از وقوع حملات یازده سپتمبر 2001 جامعه جهانی افغانستان را بدست فراموشی سپرده بود. اما به گفته وی پس از این تاریخ جامعه جهانی متوجه این اشتباه اش گردید.

دقیقاً 12 سال قبل از امروز، هشت و 46 دقیقه صبح روز سه شنبه یک طیاره مسافر بری امریکا با برج تجارت جهانی برخورد کرد. 17 دقیقه بعد طیاره دومی به برج دوم مرکز تجارت جهانی تصادم کرد.

سراسیمه گی همه جا را فرا گرفته بود هیچ کس نمیدانست چه در حال وقوع است، سپس معلوم شد که چهار طیاره مسافر بری از سوی 19 تن از تروریستان شبکه القاعده ربوده شدند و با سه طیاره دو برج تجارت جهانی و وزارت دفاع امریکا هدف قرار گرفتند.

طیارهء چهارمی که هدفی را در واشنگتن برای خود تعین کرده بود، در نتیجه ضد و خورد سرنشینان طیاره با تروریستان، در پنسلوانیا سقوط کرد. در این حادثه که مرگبار ترین حملات در تاریخ امریکاست، نزدیک به سه هزار تن کشته شدند.

اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده مسوول این حملات شناخته شد و سبب گردید تا پای نظامی امریکا به افغانستان کشوری که در آن زمان رهبر شبکه القاعده پناه برده بود کشانیده شود.

پس از سقوط رژیم طالبان تغییرات زیادی در عرصه های مختلف در افغانستان رونما گردید. با آمدن نیروهای بین المللی در افغانستان، یک صفحه جدید سیاسی در کشور گشوده شد.

به باور برخی از آگاهان با آنکه افغانستان از آن زمان تا کنون به دستاورد های خوبی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و برخی مسایل دیگر نائل آمده است اما به گفته آنان چنانچه که توقع میرفت پیشرفتی صورت نگرفته است.

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، با وجود تلاش های امریکا و جامعه جهانی در افغانستان هنوز هم مشکلات، بخصوص چالش های امنیتی در این کشور وجود دارند.

آگاهان می گویند، پس از حملات یازدهم سپتمبر در امریکا، تغییرات قابل توجه در زنده گی مردم افغانستان ایجاد گردیده است.

ساخت شاهراه ها در کشور، رفتن میلیون ها شاگرد به مکتب و تحصیل دهها هزار جوان در پوهنتون ها از نمونه های بارز این تغییرات به حساب میایند.

در این حال شماری از مردم در افغانستان می گویند که در 12 سال گذشته کار های در تعدادی از بخش ها صورت گرفته اما به باور آنان هنوز هم مشکلات و نابسامانی های فراوانی در کشور وجود دارند.

با آنکه حکومت افغانستان و جامعه جهانی موجودیت برخی مشکلات در این کشور را می پذیرند، اما تاکید می کنند که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان تقویت شده اند و تلاش ها جهت تطبیق پروژه های اساسی در کشور جریان دارند.

کشته شدن اسامه بن لادن و برخی از اعضای برجسته گروه القاعده در پاکستان نیز از دستاورد های مهم ایالات متحده امریکا به شمار می روند.

انتقاد های در خصوص کارکرد های جامعه جهانی در افغانستان نیز وجود دارند، گفته می شود که جامعه جهانی به خواست مردم و حکومت افغانستان توجه لازم نکرده است.

احمد ضیاء مسعود رهبر جبهه ملی افغانستان با اشاره به مشکلات موجود در کشور می گوید، نیروهای نظامی بین المللی در حالی قرار است از افغانستان خارج شوند که هنوز هم این کشور دچار مشکلات مختلف است.

وزارت مالیه افغانستان می گوید، با آنکه در 12 سال گذشته حدود 60 ملیارد دالر کمک جامعه جهانی به هدف بازسازی در افغانستان به مصرف رسیده اما دیده می شود که این کشور در عرصه های مختلف دچار مشکلات است.

به باور شماری از افغان ها، هنوز هم مشکلات زیادی در افغانستان وجود دارند و همواره گزارش های از جنگ، انفجار، انتحار و تلفات شنیده می شوند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG